Derfor har Norwegian DY foran sine ruter og SAS har SK

Flyselskapene har egne koder som identifiserer dem. Disse kodene velger de ikke selv. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Har du lurt på hva de to bokstavene DY foran Norwegians flyruter egentlig betyr? Og hvorfor SAS har SK foran sine rutenummer?

For de reisende dukker bokstavene opp når man bestiller flybilletter. Hvert selskap har sin unike kode, og den består som oftest av to bokstaver, eller én bokstav og et tall.

Det skal fortelle de reisende hvilket selskap de skal fly med. Det er et identitetsmerke for flyselskapene.

Kan ikke endres

Det er den den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA, som administrerer denne kode-ordningen og bestemmer hvilke koder selskapene skal ha.

Men, hvordan fikk selskapene sine koder. Og hva betyr de?

Nestleder for informasjonsavdelingen i IATA, Kalliopi Lazari, sier at selskapene kan be om å få en spesiell kode. Men, da er det en del betingelser som gjelder:

– Flyselskaper må oppfylle visse krav når de søker om en kode fra IATA. I løpet av søknadsprosessen kan flyselskaper be IATA om å tildele dem en spesifikk kode. Ofte vil et flyselskap be om en kode som enkelt knytter dem til deres firmanavn. Det er ikke alltid det er mulig, fordi det er et begrenset antall på to bokstavkoder tilgjengelig. Når en kode først er tildelt, blir den permanent og kan ikke endres, sier Lazari til flysmart24.

Fikk velge

Flyansatte med lang erfaring i bransjen forteller flysmart24 at det nok er slik at de eldste flyselskapene fikk velge koder som passet selskapets navn.

Slik fikk SAS velge SK, British Airways fikk BA, Lufthansa fikk LH og Air France fikk AF.

Men så ble de naturlige bokstavkombinasjonene oppbrukt, og IATA måtte gripe til andre bokstavkombinasjoner og tall.

Av den grunn har for eksempel Norwegian fått koden DY, og ikke NO foran rutenummeret.

Betyr ikke noe

Norwegians kode er tilfeldig tildelt fra IATA og står ikke for noe, får flysmart24 forklart av Grete Kruse Roald som er kommunikasjonsdirektør i Norwegian.

I tillegg til DY opplever noen som flyr med Norwegian at det står D8 og ikke DY foran noen rutenummer hos selskapet.

– D8 er koden for flyene våre som er registret på vår svenske AOC, svarer hun.

AOC står for Air Operator Certificate og gir et selskap driftstillatelse – lov til å drive kommersiell drift – i et land. I dette tilfellet Sverige.

Passende valg

Norse Atlantic Airways, det nye norske langdistanseselskapet, har koden N0 – N og tallet null.

– N0 var det mest passende valget for Norse siden det ligner de to første bokstavene i navnet vårt, opplyser kommunikasjonssjef i Norse, Christina Carare, til flysmart24.

Nå er det uansett for sent å tenke på å kunne bruke bokstavene NO. Den kombinasjonen er opptatt og koden tilhører det afrikanske selskapet Niger Air Cargo.

Noen eksempler på koder

For å finne en forklaring på hva bokstavene står for, har flysmart24 søkt i ulike kilder. Her er det vi fant:

  • SK er Scandinavian Airlines og er mest sannsynlig laget ut fra de to første bokstavene i Skandinavia.
  • DY er Norwegians kode, betyr ingenting, og tildelt tilfeldig av IATA, opplyser Norwegian.
  • D8 er også Norwegian, men det svenske underselskapet.
  • N0 – N og null – er Norse Atlantic Airways. NO (stor O), er opptatt. Å sette inn en null var det nærmeste de kom Norse-navnet, opplyser Norse.
  • FI er ikke Finnair, som man kanskje skulle tro, men Icelandair. Det står for Flugfélag Íslands.
  • WF er Widerøe, og dannet ut fra selskapets navn – Widerøes Flyveselskap.
  • AY er Finnair, og det står for Aero Yhtiö – finsk for flyselskap.
  • EI er det irske selskapet Aer Lingus, og står for Eire  – det irske ordet for Irland.
  • RO for det rumenske flyselskapet Tarom, det er de to første bokstavene i landsnavnet.
  • BA er også innlysende, det står rett og slett for flyselskapsnavnet British Airways.
  • LH det samme, det står for Lufthansa.
  • AF er det samme: Air France.
  • KL foran KLMs ruter kommer av selskapets navn som er Koninklijke Luchtvaart Maatschappij.
  • IB er likeledes de to første bokstavene i navnet, Iberia, som også henspiller på den iberiske halvøy.
  • TP er koden for TAP Air Portugal, som kommer av navnet på portugisisk: Transportes Aéreos Portugueses.
  • TK er Turkish Airlines, og det heter på tyrkisk Türk Hava Yolları.
  • SU er Aeroflot, og disse bokstavene har selskapet hatt siden Sovjetunionen eksisterte.
  • SN er Brussels Airlines, og er koden som selskapet det ble startet på ruinene av, Sabena, brukte.
  • OK er bokstavene til tsjekkiske Czech Airlines og er hentet fra navnet på radiosignalene for daværende Tsjekkoslovakia.
  • LX er bokstavene til Swiss. Dette selskapet er bygd delvis på konkursrammede Swissairs gamle regionalselskap Crossair, som brukte bokstavene LX. Det overtok Swiss.
  • NH er japanske All Nippon Airways, men ble startet som Nippon Helicopters, og derav bokstavene.