I de siste årene har prisen på flybilletter steget kraftig, og det ser ut til at prisene kan forbli høye. Dette kan tvinge frem forbedringer i servicen om bord, spesielt i økonomiklassen.
Det tror den svenske flyanalytikeren Jan Ohlsson.
– Kundene vil etter hvert kreve å få mer igjen for pengene når billettprisen er så høy som i dag, sier Ohlsson til flysmart24.
Fjernet service-tilbud
Bakgrunnen for hans vurdering er at vi i dag har et helt annet prisnivå på flyreiser enn på lenge.
I årene før pandemien sloss flyselskapene om å ha den laveste billettprisen.
Det gjorde at alle, også de kjente nettverkselskapene som for eksempel Lufthansa og British Airways, fjernet alle tilbud som var inkludert i billettprisen. Dette ble gjort for å komme ned på prisnivået til lavprisselskapene.
Servering av mat til alle forsvant, gratis seteplassering ble borte og man måtte betale ekstra for bagasje, også håndbagasjen.
Tenke nytt
Ohlsson mener at de høye prisene som publikum nå opplever, trolig vil føre til at flere selskaper bør revurdere sitt servicenivå for å tiltrekke seg markedet:
– Mange kunder betaler i dag overpris for billettene. Dette fordi det er mangel på fly, som gir redusert tilbud og høyere priser. Stadig flere flyselskaper har derfor opparbeidet seg store kontantbeholdninger. Disse har nå muligheten til å ta større markedsandeler, ved å tilby en bedre service enn både lavprisselskapene og deres nettverkskonkurrenter, sier Ohlsson.
Kan kreve mer
Han tror de flyselskapene som vil satse mest på å bedre servicen på økonomiklassen vil bli vinnerne i markedet i årene fremover.
I et innlegg i svenske Flygtorget.se skriver Ohlsson at kampen står om de reisende «bak»:
– Det kan føre til at service om bord gjør comeback selv på økonomiklasse. Overskuddene hos mange selskap tillater det. God service kan lønne seg, mener Ohlsson.
Han viser til at fritidsreisende betaler stadig mer for billetten og har rett til å kreve sitt «utbytte.»
Har begynt
Ohlsson viser til at et av selskapene som har skrapet servicen de senere år, British Airways, skal satse syv milliarder kroner på å bedre sitt produkt.
Det skal også skje for dem som reiser på økonomiklassen, slik flysmart24 har skrevet tidligere.
Målet er å gjenreise selskapet til gammel storhet. Selskapet vil igjen levere et produkt som både reisende med lavpris billetter og de mest kresne passasjerene vil kjenne igjen fra selskapets beste år.
Noe kan skje
Han tror ikke at muligheten for slike service-forbedringer gjelder for alle, og nevner spesielt SAS som fortsatt sliter med milliard-underskudd.
Han tror imidlertid at noe kan komme til å skje når SAS skal over i flyalliansen Skyteam etter å ha fått nye eiere, blant annet flykonsernet Air France-KLM:
– Flyttingen av SAS fra Star Alliance til Skyteam kan kreve at de øker servicenivået uansett, sier Ohlsson til flysmart24.