Gode passasjertall for Norse – men fortsatt store tap

Norse Atlantic Airways legger frem bedre passasjertall, og har doblet trafikken siste år. Foto: Norse Atlantic

Det norske langdistanse-selskapet Norse Atlantic Airways har i lang tid slitt med passasjertallene. Nå merker selskapet et kraftig oppsving.

Oppdatert versjon.

Passasjerutviklingen er god, men det sliter fortsatt økonomisk.

I årets første kvartal tapte Norse 680 millioner norske kroner på driften. Vintermånedene er normalt en tapssesong for alle flyselskap.

Passasjermessig er det hyggeligere tall, noe resultatet for april viser. Ikke bare har selskapet doblet antall passasjerer i forhold til samme måned i fjor.

Mange seter solgt

I april hadde Norse Atlantic Airways 98 542 passasjerer.

Selskapet gjør det også mye bedre med hensyn til kabinfaktoren, som nå er på 77 prosent.

Det betyr i klartekst at åtte av ti seter selskapet la ut for salg i april ble solgt.

Selskapet har også fått skikkelig orden på punktligheten, som nå er på 81 prosent. Det betyr at åtte av ti fly er i rute.

Travel sommer

Ikke rart at mannen bak selskapet, administrerende direktør og grunnlegger Bjørn Tore Larsen er fornøyd med måneden selskapet har lagt bak seg:

–  Vi har tatt imot mer enn dobbelt så mange passasjerer sammenlignet med samme periode i fjor og ser frem til en travel sommer fremover, sier han.

Han sier at selskapet nå vil øke flyvningene på selskapets eget nettverk i sommersesongen. Norse vil bruke flere av flyene sine selv, fly som tidligere var leid ut.