Dersom det skulle bli streik i Norwegian, må selskapet innfri en rekke krav for å få rammede passasjerer dit de skal.
Norwegian må om nødvendig kjøpe nye billetter til rammede reisende hos konkurrerende selskaper for å innfri EU sine strenge regler.
– Det betyr om nødvending at Norwegian må kjøpe sine passasjerer billetter hos SAS for å få dem dit de skal, sier landets fremste reisejurist, Rolf Forsdahl, til flysmart24.
Norwegians tilbud
Norwegian har en beredskap i tilfelle streik, svarer selskapet og viser til at man vil følge EU sitt regelverk for passasjerrettigheter. Dette er alle EU/EØS-selskaper forpliktet til å gjøre.
– Generelt er det slik at dersom en flyvning blir kansellert, vil kundene få tilbud om å få igjen pengene eller å bli booket om til en annen avgang om de heller ønsker det. Ved lengre forsinkelser kan kunder få dekket hotell, mat og transport til og fra flyplassen, dersom man ikke får mulighet til å komme seg hjem som planlagt, sier senior kommunikasjonsrådgiver Eivind Hammer Myhre i Norwegian til flysmart24.
Slik løste SAS det
Når flysmart24 spør om selskapet også er innstilt på å kjøpe nye billetter hos andre flyselskaper for å få de reisende frem til sine reisemål så raskt som mulig, svarer ikke Myhre konkret og henviser til EU sine passasjerrettigheter.
Da det var streik hos SAS for to år siden, kunne selskapet sende reisende med en rekke andre europeiske og globale selskaper som SAS allerede hadde samarbeidsavtale med.
Det gjorde at de fleste kom frem dit de skulle, tross streiken hos SAS.
Dessuten er SAS medlem av IATA, som gjorde det enklere å få sendt streike-rammede passasjerer dit de skulle.
IATA er en international luftfartsorganisasjon, der medlemmene må bistå hverandre ved for eksempel streiker.
Har ingen avtaler
Det betød at SAS kjøpte passasjerer som var rammet av streik, billetter med selskaper det normalt ikke samarbeider med, som for eksempel British Airways og KLM.
Denne muligheten har ikke Norwegian.
Selskapet har ingen samarbeidsavtaler med andre selskap i Europa, og er heller ikke medlem av IATA.
Det betyr at reisende i verste fall må godta å måtte vente i mange dager på ny Norwegian-transport i de tilfeller der selskapet ikke har daglige avganger.
Ikke godt nok
Det er ikke godt nok, ifølge Rolf Forsdahl. Norwegian må om nødvendig sørge for nye billetter med andre selskaper, og ikke bare tilby nye billetter senere med Norwegian.
– Norwegian må også refundere der passasjerer ikke får denne hjelpen, og må kjøpe billetter selv. EU- reglene forutsetter ikke at det kansellerende selskap har samarbeidspartnere. Det har vært saker der passasjerer er tilbudt rerouting med samarbeidende selskap et døgn senere enn ikke-samarbeidende selskap. Da har det kansellerende selskap måttet refundere billett når passasjerer ikke ville vente, sier Forsdahl.
PS: Norwegian anbefaler passasjerer å sjekke Norwegians hvis de er i tvil om hvilke fly som går ved en streik. Der finnes det blant annet en oversikt som i sanntid viser status for alle flyvningene, opplyser selskapet.