Har du opplevd at flyselskapet har latt passasjerene slippe om bord på flyet, for så å bli stanset like foran flydøren? Der kan ventetiden bli lang før de omsider får komme inn i flyet.
Årsaken til dette høyst påtvungne oppholdet er slett ikke tilfeldig.
Dette gjør flyselskapene i en helt bestemt hensikt – de gjør det for å bedre sin egen punktlighet.
Stadig flere flyselskaper benytter seg av dette trikset, forteller nettstedet «Paddle your own Kanoo«.
Også SAS og Norwegian praktiserer denne løsningen.
Må stå og vente
For passasjerene er flyselskapenes praksis ofte en kilde til irritasjon og forargelse.
Slik skjer det:
De reisende venter ved gaten. Så åpner billettautomaten for billettsjekk, de reisende validerer billettene og vandrer videre i den tro at de skal få slippe om bord.
I stedet ender de opp med å bli stående på rekke og rad bak et sperrebånd foran flydøren uten å få komme om bord på flyet.
Langt fra ferdig
Når passasjerene får beskjed om å gå om bord, er kabinen langt fra klar for dette. Det vet de som sender passasjerene inn i passasjerslusen.
Kabinen er ikke ferdig rengjort, og mat og drikke er ikke brakt om bord.
Når de reisende likevel blir sendt mot flyet, kommer de ikke langt og blir raskt stanset av et sperrebånd. Der blir de stående, uten å ane hvor lang tid det vil ta før de kan slippe om bord.
Om vinteren kan det være iskaldt å stå der på passasjerbroen og vente på å slippe inn i flykabinen. Om sommeren tilsvarende hett.
Får gode tall for punktlighet
Det ser det ikke ut til at flyselskapene tar hensyn til. For dem er det sparte penger, og det de holder på med er bygging av godt renommé.
Først når kabinpersonalet omsider har klargjort kabinen, slipper de inn.
Og da går ombordstigningen mye raskere enn om passasjerene skulle ha begynt ombordstignings-prosessen først når kabinen var klar.
Dette forbedrer flyselskapets punktlighet, og de kan skryte av at de er flinke til å holde flyene sine i rute.
Best i klassen
Nettavisen peker på at de selskapene som praktiserer denne måten å organisere avgang på, er blant de selskapene som opererer med den beste punktligheten i bransjen.
Avisen trekker spesielt frem det spanske nasjonale flyselskapet Iberia som et eksempel. Selskapet er kjent for å praktisere denne formen for ombordstigning, og kan fremvise imponerende gode punktlighetstall.
I januar opererte flyselskapet mer enn 87 prosent av sine flyvninger i tide. Også Qatar Airways blir trukket frem blant de selskaper som bruker denne metoden på sitt knutepunkt i Doha.