Godt nytt for sommeren: SAS og Norwegian i toppen

Norwegian er Europas mest punktlige flyselskap, mens SAS er på tredjeplass. Dette viser ferske tall fra analysebyrå. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Ferske punktlighetstall for Europa lover godt foran det som er forventet å bli en intens sommer når det gjelder flyreiser.

Både Norwegian og SAS er nå blant de flyselskaper i Europa med den aller beste punktligheten.

Dette viser tall som analysebyrået Cirium offentliggjør i dag, mandag.

Norwegian nummer 1

Norwegian er helt i toppen med 89,5 prosent av flyene i rute forrige måned. Det betyr at ni av ti fly var i rute da de landet. Selskapet kan med dette kalle seg «det mest punktlige flyselskapet i Europa.»

SAS er nummer tre på listen med 84,8 prosent av flyene i rute ved ankomst.

Disse to selskapene blir bare skilt av spanske Iberia, som havner på en andreplass der 86,1 prosent av flyene landet i rute.

Kraftig forbedring for SAS

Norwegian har i mange måneder nå ligget trygt inne på 10 på topp-listen.

For SAS har situasjonen vært atskillig verre, og selskapet har over de par siste årene slitt med å gjenvinne den punktligheten det hadde i årene før pandemien.

Først i mars i år var selskapet igjen inne på listen over de 10 mest presise selskaper. Målrettet arbeid over tid har nå gitt resultater. Dette blir da også bemerket spesielt i rapporten fra Cirium.

Dette er Europas 10 beste:

Tallet bak selskapets navn forteller hvor stor andel av selskapets totale flyvninger som var i rute i mai:

  • 1. Norwegian – 89,5 pst
  • 2. Iberia, Spania – 86,1 pst.
  • 3. SAS – 84,8 pst
  • 4. Vueling, Spania – 83, pst.
  • 5. LOT, Polen – 82,3 pst.
  • 6. Brussels Airlines, Belgia – 82,28 pst.
  • 7. Turkish Airlines, Tyrkia – 82,25 pst.
  • 8. Air Europa, Spania – 81,8 pst.
  • 9. Norwegian Air Sweden – 81,6 pst.
  • 10. Austrian Airlines, Østerrike – 80,7 pst.

Forsinket, men i rute

Så må vi føye til at når Cirium måler hvor dyktige flyselskapene er til å overholde rutetiden, anvender selskapet den internasjonalt godkjente standarden for målingen av punktlighet for luftfart.

Da måles andelen av landinger som skjedde innenfor 15 minutter etter rutetid. Lander flyet 14 minutter etter oppsatt rutetid, ansees det likevel for at flyet har landet i rute.

Samme målestandard brukes for å måle punktlighet ved avgang.