«Dette er en veldig klar melding til andre passasjerer»

Passasjeren som laget bråk på et Jet2-fly, er dømt til fire måneders fengsel. Foto: Shutterstock

Flyselskapene og flyplassene har de senere månedene intensivert arbeidet for å hindre fyll og bråk på fly og at passasjerer lager kvalme på flyplasser.

Likevel forekommer slike hendelser. Nylig ble en britisk kvinne dømt til fire måneders fengsel for å ha tent opp en sigarett i fylla mens hun satt i flykabinen, og opptrådt fornærmende mot en av flyvertinnene.

Flyvningen gikk fra Antalya i Tyrkia til Leeds i Storbritannia.

Sjefen for det aktuelle flyselskapet, britiske Jet2, bruker nå denne dommen for å advare reisende mot de konsekvenser fyll og bråk på fly kan få:

Vil ikke nøle

– Denne dommen vil sende ut en veldig klar melding til andre om hvor alvorlige konsekvensene kan være for mennesker som ikke kan nyte sin flytur og oppføre seg ansvarlig, sier Phil Ward som er administrerende direktør i Jet2 gjennom selskapets egne nettsider.

Han gjør det klart at selskapet ikke vil nøle med å iverksette tiltak mot forstyrrende passasjeradferd:

–  Det inkluderer å nekte bråkmakere å fly med oss og kreve at kunder betaler for de kostnadene vi blir påført som følge av slike hendelser, sier Ward.

Bråk også på fly i Norge

Som flysmart24 har skrevet, er det slett ikke bare på utenlandske fly at fyll og bråk er et problem. Antall hendelser på norske fly ble doblet fra 2022 til 2023.

Derfor har det norske Luftfartstilsynet hatt ansvaret for en kampanje sammen med resten av bransjen for å snu denne trenden.

– Det som bekymrer oss, er den generelle økningen av hendelser med uregjerlige passasjerer. Og simpelthen det faktum at ansatte i luftfarten til tider føler seg utrygge på jobb, sa flyoperativ inspektør David Moldskred i Luftfartstilsynet til flysmart24 da kampanjen ble lansert i vår.