Passasjerer som reiser til og fra Oslo Lufthavn gir landets hovedflyplass strykkarakter når det gjelder renholdet.
En gjennomgang flysmart24 har gjort av klager bare den seneste måneden, viser at mange klager dreier seg om skitne og illeluktende toaletter. Og at det dessuten er mye støv og søppel rundt om i passasjerterminalene.
Andre som klager forteller om passasjerer som finner setene i terminalene så skitne og udelikate, at de heller foretrekker å bli stående fremfor å benytte seg av sitteplassene.
– Vi beklager at de reisende har hatt en dårlig opplevelse hos oss, og vi setter pris på slike tilbakemeldinger fra publikum, sier kommunikasjonssjef ved Oslo Lufthavn, Monica Iren Fasting, til flysmart24.
Se mer av flyplassens svar lengre ned i artikkelen.
Sjokkert over skitt og lukt
Det reisende publikum legger ikke fingrene imellom når de skal beskrive hva de synes om flyplassen. Mange sender også inn bilder for å dokumentere dårlig renhold.
En av de som har sendt inn klage skriver:
– Vi ble sjokkert over hvor skitne og illeluktende toalettene var på ankomst utland både på dame og herretoalettene. Vi har reist mye verden rundt og har aldri opplevd noe lignende som det vi så på OSL. Det må gjøres noe drastisk med renholdet på toalettene, skriver vedkommende.
En annen reisende var med på å bygge den nye flyplassen på Gardermoen i sin tid. Han skriver:
«Rett og slett udelikat»
– Meget skittent på handicap-toalett på innenlandsterminalen på OSL i dag. Rett og slett udelikat.
Det var toalettpapir og annet avfall over det meste av gulvet. Trasig å se for en som har vært med på å realisere denne lufthavnen, skriver vedkommende.
Artikkelen fortsetter under bildet
Overfor flysmart24 sier mannen at det i hans tid på Oslo Lufthavn, ble det lagt betydelig vekt på at lufthavnen skulle framstå skikkelig.
– Gjerne best i Europa. Det er derfor nedslående å møte så vidt begredelige forhold når man bruker lufthavna som passasjer. Støvansamlingen på toppen av stikkontakten som vises på ett av bildene, kommer ikke over natta. Så her må det ha vært sviktende renhold over tid, sier vedkommende som av hensyn til sin tidligere jobb på flyplassen vil være anonym.
Verre enn i Irak
En annen klage henviser til at forholdene på Gardermoen er verre enn det han har møtt på flyplasser i andre land han har besøkt, og trekker frem Basra i Irak i klagen. Han har nettopp kommet tilbake når han skriver:
– Det spiller ingen rolle hvilket utviklingsland jeg har besøkt i verden. Det er verre å fly tilbake til Oslo. Skitne, stinkende og overfylte toaletter. Uorganisert og kaotisk. Gi meg Basra når som helst, skriver vedkommende.
En annen reiste fra utland, og fant renholdet meget mangelfullt:
Ville ikke sette seg
– Det ble observert møkkete og flekkete seter slik at folk heller ville stå enn sitte. Det var åpenbare mangler av gulvvask, – med lo, støv, skitt i alle kriker og kroker. Åpenbart at renholdet bare blir gjort på store flater der det er lett å komme til. Doene hadde flekker og de var skitne på vegger og dører, heter det i klagen.
Informasjonssjef Fasting ved Oslo Lufthavn, forsikrer at klager og tilbakemeldinger blir tatt opp og gått gjennom med renholdsleverandørene.
OSL: – Setter inn tiltak
– Dette skjer både i møter og befaringer, og vi setter inn tiltak for å rette opp avvikene som blir diskutert. I det daglige blir renholdet fulgt nøye opp både ved hjelp av regelmessige kundetilfredsundersøkelser og andre måleinstrumenter. Som for eksempel monitorer på toalettene, som gir oss direkte tilbakemeldinger fra publikum, sier Fasting.
Hva angår de hardt kritiserte toalettene sier hun at disse rengjøres flere ganger daglig.
– Men det vil selvsagt alltid være utfordringer med å gjøre fortløpende rent i områder der belastningen tidvis er meget høy. Derfor er det også viktig at de som benytter toalettene etterlater dem i den standen de ønsker å finne dem i, og tar hensyn til andre reisende som skal benytte toalettene etter dem, sier hun.