Tidligere i år ble reisende med Norwegian tilbudt et utvidet servicetilbud når de sjekket inn. Det har vist seg å slå an blant passasjerene.
Reisende har fått mulighet til å endre og oppdatere sin bestilling når de sjekker inn på automat på flyplassen.
– Vi er veldig fornøyd med utrullingen av dette. Og glade for å se at dette er noe som både forenkler og effektiviserer den totale reiseopplevelsen for kundene, sier pressesjef i Norwegian, Eline Hyggen Skari, til flysmart24.
Slipper køståing
Løsningen det er snakk om er at passasjerer som sjekker seg selv inn på flyplassen, får mer informasjon om reisen og kan foreta kjøp av tilleggstjenester helt opp mot avgang.
Reisende som tidligere ønsket å bestille sete eller mer bagasje, måtte stille seg i kø i servicesenteret på flyplassen og kjøpe tjenestene der. Nå kan man foreta disse bestillingene på automaten samtidig som man sjekker seg selv inn.
Etter noen måneders bruk, peker folks mest foretrukne tilbud seg tydelig ut:
Én klar favoritt
– Setevalg er så langt det som har vært mest populært hos kundene våre, forteller Skari.
Etter setevalg kommer bestilling av mer bagasje. Muligheten til å betale for mer bagasje kan spare reisende for hundrelapper. Det hindrer reisende i å måtte betale dyrt for overvekt.
Det er flere valg reisende gjør:
– Vi så i sommer at mange av våre kunder også benyttet seg av muligheten for å legge til fast track i de aller mest travle periodene på flyplassen, forteller Skari.
Raskere gjennom sikkerhetskontrollen
Dette er et tilbud som gjør det mulig for kunden å slippe å stå i den vanligvis lange køen i sikkerhets-kontrollen, men benytte en kø der bare utvalgte reisende har adgang.
Denne køen går normalt raskest.
Salg av de nye tjenestene på automat er i dag tilgjengelig på alle flyplassene der selskapet har selvbetjeningsautomater, og det finnes på 50 flyplasser i 16 land.
I tillegg til muligheten for å kjøpe tilleggstjenester, gir automatene også mer informasjon til den reisende:
Mer informasjon
Avgangstidspunktet og opplysninger på skjermen om hvilken gate flyet går fra. Det er også informasjon om hva man skal gjøre hvis flyet blir forsinket
Erfaringene med det nye selvbetjeningstilbudet er godt, men selskapet har per nå ingen planer om å utvide dette tilbudet.
– Men som med alle våre produkter, så er dette noe som hele tiden evalueres basert på tilbakemeldinger fra kunder blant annet, sier Skari.