SAS får ikke økonomi i to ruter fra Norge til London, og legger derfor ned begge rutene. Den ene er allerede stanset, den andre har siste flyvning fredag førstkommende.
Det dreier seg om ruten fra Norges oljehovedstad, Stavanger og til London. Den har sin daglige kveldsavgang til Heathrow-flyplassen frem til fredag ettermiddag.
Den andre ruten ble gjenopptatt i vår, og ble fløyet fra Bergen til London Heathrow. Den er allerede stanset.
Lav interesse
Nedleggelsen har kommet overraskende på mange.
De gir uttrykk for at det er svært viktige ruter som blir borte. Både som enkeltruter til verdensmetropolen og til Heathrow-flyplassen, som er knutepunkt for videre reiser ut i verden.
Rutekuttet skjer bare uker etter at SAS slo på stortromma og åpnet 14 nye ruter til Europa og USA.
– På grunn av lav interesse blant de reisende knyttet til våre direkteruter Bergen – London Heathrow og Stavanger – London Heathrow, ser vi oss dessverre nødt til å innstille disse fra og med vårt vinterprogram, sier pressesjefen i SAS Norge, Øystein Schmidt, til flysmart24.
Dagsreise-kutt
Han sier at bakgrunnen for kuttene er at folk i Skandinavia ikke har fått tilbake sin reiselyst til normale nivåer etter covid-19:
– Ser man videre på dagsreiser med fly, har antallet blitt halvert etter pandemien. Trafikken på de aktuelle direkterutene har følgelig vært lav over lengre tid, sier Schmidt.
Han opplyser at SAS har vært i tett dialog med næringsliv og interessenter både i Bergen- og Stavanger-regionen om rutene, og i en periode valgt å opprettholde rutene i håp om at etterspørselen skulle vende tilbake.
Alternativene
– Dette har imidlertid ikke skjedd, sier han.
Schmidt viser til at SAS sine passasjerer både fra Flesland og Sola, fortsatt har reisemuligheter til London via både Oslo og København.
Han mener disse rutene også gir effektive videreforbindelser og begrenset ventetid på mellomlandingene.
Kan komme tilbake
– Vi forstår at disse endringene kan påvirke enkelte av våre reisende som allerede har bestilt turer, og vi vil gjøre vårt ytterste for å sikre at de som allerede har booket billetter blir ivaretatt og får booket om sine reiser. Vi er takknemlige for støtten fra dem som har benyttet seg av disse rutene. Og skulle etterspørselen øke igjen, vil vi vurdere om rutene skal gjenopprettes, sier Schmidt.
Rutekuttene betyr at Norwegian blir alene om å fly direkte fra begge disse norske byene til London, men Norwegian vil ikke satse ekstra nå som SAS kaster kortene:
– Per nå har vi ikke planlagt noen endring i ruteprogrammet fra Stavanger til London, sier senior kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Eivind Hammer Myhre, til flysmart24.
Norwegian benytter ikke den store Heathrow-flyplassen, men den langt mindre lufthavnen Gatwick som ikke på noen måte har det trafikktilbudet som Heathrow har.