De to nordmennene skulle reise med SAS fra Stavanger til Palma på Mallorca på Plus-klassen hos SAS. Det gikk dårlig.
I stedet for flytur med sete foran i flyet, adgang til flyplass-lounge og servering av mat og drikke på flyet, havnet de på økonomiklassen og bakerst i flyet hos et helt annet flyselskap.
Der kunne de bare se langt etter disse fordelene. Ikke nok med det, de opplevde også å komme frem til ferieøya 12 timer forsinket.
Det ble det bråk av.
Havnet på spansk fly
De to hadde kjøpt billetter som innebar en mellomlanding i København.
Turen startet ikke bra. En SAS-forsinkelse på halvannen time gjorde at de ikke rakk neste fly fra Kastrup til Palma.
De ble derfor ombooket slik at de først fløy Kastrup – Barcelona med SAS og det spanske flyselskapet Air Europa fra Barcelona til Mallorca.
De reagerte på at de om bord hos Air Europa ikke fikk den servicen de mente de hadde betalt for. Der var det ikke gratis servering av mat og drikke, eller sete foran i flyet.
Feil klasse
De fikk beskjed om at SAS hadde booket dem på feil klasse, bakerst blant de andre økonomiklasse-gjestene.
Dette var for drøyt, mente nordmennene.
De krevde derfor erstatning for forsinkelsen på 400 euro hver, eller 9 400 kroner for dem begge.
I tillegg ville de ha kompensasjon på ytterligere 300 euro, fordi de måtte fly på økonomiklassen deler av turen.
SAS sa nei til begge kravene, og henviste til at de to mistet videreforbindelsen fra København «på grunn av flyplass-fasiliteter,» som det het i SAS sin forklaring.
Flere årsaker til forsinkelse
Det innebar pålagt hvile for mannskapet, sammenbrudd ved bagasjesorteringssystemet og kø i sikkerhetskontrollen.
SAS forsvarte seg med at de to ble booket om til første tilgjengelige alternativ, som ble turen via Barcelona og med Air Europa.
De norske passasjerene godtok ikke dette, og saken havnet i flyklagenemnda. Den har nå avgjort saken.
Nemnda mener at de to har krav på 400 euro hver for forsinkelsen, som nemnda mener SAS var ansvarlig for.
Har krav på priskutt
Det betyr at de to har krav på 9 400 kroner i forsinkelses-erstatning.
Dernest har nemnda tatt stilling til krav etter nedgraderingen på flyet mellom Barcelona og Palma. Her ser nemnda bort fra kravet fra de to om 300 euro.
Her mener nemnda derimot, at de reisende har krav på en refusjon på 30 prosent av prisen for hele utreisen fra Stavanger til Palma. Summen er umulig å fastslå siden ingen billettpriser blir nevnt i flyklagenemndas dokumenter i saken.
Nemnda viser til EU-lovgivningen som slår fast at passasjerer har rett på delvis refusjon av billettprisen, dersom de plasseres i en lavere klasse om bord i flyet enn det billetten ble kjøpt til.