Setter inn ny offensiv mot norske turister

Kvaliteten på turistproduktet på Kanariøyene skal opp. Her fra Puerto de Mogan, på sørvestkysten av nordmenns favorittøy, Gran Canaria. Foto: Privat

Turister fra Norge og andre land formelig velter inn over Kanariøyene denne vinteren. De skal møtes med økt kvalitet på turistproduktet.

Dette er beskjeden fra turistmyndighetene på Kanariøyene. Turismo de Islas Canarias har et overordnet mål også om å tiltrekke seg flere yngre turister enn i dag.

Offensiven kommer etter måneder der protester og demonstrasjoner mot masseturismen har vært fokuset i utenlandsk media.

Fokuset vekk fra protester

Det har igjen ført til at turister har følt seg direkte uvelkommen til Gran Canaria og de andre ferieøyene.

– Bilder av trakassering av turister på stranden er ikke bra eller ønskelig, sier turistministeren på Gran Canaria, Carlos Álamo.

Myndighetene har nå igangsatt en omfattende kampanje i mange land for å trekke oppmerksomheten bort fra protestene.

De vil heller gjøre planene om fornyelse av turisttilbudene bedre kjent. Denne skal blant annet rettes mot nordmenn.

Økt lønnsomhet

De nye planene har blitt presentert på en av verdens største reiselivsmesser. Den holdes i London, og årets messe ble nylig avsluttet i den britiske hovedstaden.

Her har spanske reisemål som Kanariøyene presentert sine planer overfor det britiske markedet, som er det klart største for Kanariøyene.

Turistminister Álamo mener man må fokusere på å øke lønnsomheten per turist, og prioritere forbruk og omsetning i stedet for å kun satse på å øke antallet turister.

Høyere priser

Det innebærer at kvaliteten på turistproduktet må høynes, slik at hoteller og andre turisttilbud kan ta høyere pris for sine tjenester.

Dette innebærer blant annet økt standard på hotellene, slik flysmart24 har skrevet tidligere.

På den måten kan de opprettholde lønnsomheten, selv om tallet på besøkende ikke vil stige like mye som før.

I samme omgang setter øygruppen inn en kampanje mot en rekke av de nord-europeiske landene, blant dem Norge, for å mane til en større bevissthet om å bevare miljø og ta vare på destinasjonene.

Kjøpe lokale produkter

Initiativet er rettet mot ti av øygruppens viktigste europeiske markeder.

Her ber man turister respektere miljøet, kjøpe lokale produkter og bidra til utviklingen av øyene gjennom «autentiske og ansvarlige opplevelser» som det heter.

For Gran Canaria isolert, den mest populære øya blant nordmenn, vil dette året ta imot nærmere 5 millioner besøkende. Det er en betydelig vekst fra i fjor.