De to nordmennene hadde bestilt ferie på det som ble omtalt som «luxury apartment – luksusleilighet». De gledet seg til et ferieopphold under mer luksuriøse omgivelser.
Men da de ankom hotellet i Arguineguín på Gran Canaria, fikk de seg en skikkelig nedtur.
Det viste seg at de riktig nok skulle bo på det som ble markedsført som en luksusleilighet.
Skitten leilighet
Hotellet var det derimot ikke mye luksuriøst over.
Det var rett og slett et tre-stjerners hotell. Og de ble tildelt en leilighet som gjestene mente både var skitten og hadde en rekke mangler.
Så misfornøyd var de med standarden, at de krevde halv pris på det 16 dager lange oppholdet som de hadde betalt 63 000 kroner for.
Det sa selgeren av turen, Ticket, nei til. Dermed har tvisten vært en tur innom pakkereisenemnda.
Populært blant nordmenn
Oppholdet ble bestilt på hotell Monte Carrera og som ligger i byen Arguineguín på sørkysten av Gran Canaria. Arguineguín er et populært sted der mange nordmenn både bor og ferierer.
For de to nordmennene som trodde de skulle på en luksusferie, ble oppholdet i denne byen alt annet enn vellykket.
Det startet allerede da de kom. Hotellet var ikke i stand til å finne bestillingen deres.
Etter mange timers venting, fikk de tildelt et rom som de beskriver som både skittent og med mange mangler.
Ramset opp feil
I klagen har de ramset opp en rekke forhold som de var misfornøyd med; mangelfullt utstyrt kjøkken, at det ikke var støvsuger eller vaskebøtte i leiligheten.
Sofaen, mente de, var så skitten at de måtte dekke den med håndklær for å kunne bruke den. Leiligheten hadde gardiner som ikke skjermet for innsyn, og hadde dessuten et mangelfullt utstyrt soverom.
De kunne i det hele tatt ikke få det til å stemme at en slik leilighet på et slikt hotell kunne bli solgt som «luksus-leilighet.»
På bekreftelsen gjestene mottok, ble hotellet nemlig omtalt som Monte Carrera Luxury Apartments. Dette blir stridens kjerne.
Selv om hotellet har luksus i navnet, mener Ticket at leiligheten holder en standard som forventes når hotellet er et tre-stjerners hotell.
Klaget først etter hjemkomst
Selskapet påpeker at kundene ikke klaget på kvaliteten og utstyret på hotellrommet, mens de var på Gran Canaria.
De sendte inn klagene sine først etter at de hadde kommet hjem.
Dermed fikk ikke arrangøren sjanse til å rette opp de feilene kunden var misfornøyd med, mens de ennå befant seg på ferie.
Reiselskapet fastholder at standarden tilsvarer den forventede standarden for et trestjerners overnattingssted, og avviser kravet om tilbakebetaling.
Bilder bekrefter
Gjestene har lagt ved klagen en del bilder de tok av hotellet og leiligheten.
Disse, mener Ticket, ikke indikerer en utpreget lav standard. Men snarere bekrefter at overnattingsstedet tilsvarer 3 stjerners standard.
Pakkereisenemnda mener også at hotellets navn på bestillingen ikke indikerer noe luksus, selv om navnet på gjestenes bestilling oppgis til Monte Carrera Luxury Apartments.
Plaster på såret
Nemnda mener leiligheten holder en tilfredsstillende standard som forventes i denne kategorien.
Nemnda gir de to nordmennene et lite plaster på såret.
Dette er knyttet til at innsjekkingen ble forsinket, at rengjøringen ble opplevd som mangelfull og at servicen ikke var på høyde med det de forventet.
Dette er mindre mangler som nemda fastsetter skjønnsmessig til 2 500 kroner, i henhold til bestemmelse i pakkereiseloven.