Europas flygigant blir nå enda mektigere

Italienske ITA Airways (foran) og Lufthansa på Fiumicino-flyplassen utenfor Roma. ITA er det femte nettverksselskapet i Lufthansa Group. Foto: Shutterstock

Det tyske flykonsernet Lufthansa blir vanligvis omtalt som en flygigant innen Europa. Det er ingen overdrivelse.

Men bak Lufthansa-navnet skjuler det seg ikke bare ett stort flyselskap. I tillegg fins det en rekke datterselskaper som preger rutetilbudet både i Europa og i andre verdensdeler.

Det gjør Lufthansa til dem dominerende flyaktøren i Europa, og setter andre konserner som IAG (b.a. British Airways og Iberia) samt Air France-KLM i skyggen.

Italiensk og latvisk

Nå har det kommet enda ett datterselskap til i «Lufthansa-klubben» – det italienske ITA Airways. Dermed består Lufthansa-konsernet nå av i alt fem ulike nettverksselskap.

Disse har et nettverk av destinasjoner, og tar ansvaret for passasjer­ene gjennom hele nettverket.

Som om det ikke er nok, Lufthansa har også sikret seg 10 prosent eierskap i det latviske flyselskapet Air Baltic.
Der er et selskap som også har godt grep om det skandinaviske markedet.

Fra sommeren av

Flere selskap i flåten til Lufthansa betyr flere ruter og bedre tilbud for de reisende.

– ITA Airways og kunder i Lufthansa-gruppen vil kunne dra nytte av de første felles programmene og tilbudene fra denne sommeren av, heter det i en melding fra Lufthansa.

Lufthansa har foreløpig en minoritetspost i ITA Airways, men det er lagt til rette for en full overtakelse senere, heter det i meldingen fra det tyske konsernet.

Fem selskaper

Lufthansa-konsernet består dermed av fem nettverksselskaper:

Lufthansa, selve giganten innen europeisk luftfart. To store hovedbaser – Frankfurt og München. Fra disse basene går det meste av selskapets ruter. I dag har Lufthansa ruter til flere norske flyplasser – blant annet Oslo, Bergen, Stavanger og Tromsø. Fra 28. april åpnes også rute til Trondheim fra München.

Swiss Air Lines, sveitsisk datterselskap og med hovedkontor i Basel og hovedbase på flyplassen i Zürich. Zürich er et viktig europeisk knutepunkt. Har betydelig rutenett, ikke minst østover, og er et mye brukt alternativ for spesielt mange norske forretningsreisende.

Restene etter Alitalia

ITA Airways, det nyeste selskapet i Lufthansa-gruppen og som er bygd på restene av det havarerte italienske nasjonale flyselskapet Alitalia. Selskapet var inntil overtakelsen, heleid av den italienske staten. Har ingen ruter til Norge, men viktig base på den 5-stjerners flyplassen Fiumicino utenfor Roma.

Brussels Airlines, et etter hvert velkjent selskap i Norge og som flyr fast mellom Oslo Lufthavn og EU-hovedstaden Brussel. Det belgiske selskapet har et rutenett som dekker de fleste større byer i Europa. Selskapet har også et utstrakt rutenett til mange destinasjoner i Afrika.

Austrian Airlines, det nasjonale flyselskapet i Østerrike. Har rute mellom Gardermoen og Wien Internasjonale Lufthavn. Selskapet ble overtatt av Lufthansa i 2009. Harstad/Narvik Evenes får sesongrute fra Østerrikes hovedstad Wien. Denne ruten starter 30. mai.

Bedre rutetilbud

Felles for Lufthansa-konsernets nettverksselskap er at de alle er medlemmer av Star Alliance, verdens største flyallianse som også SAS var en del av inntil i fjor høst.

– Med vår investering vil vi nå styrke det italienske og europeiske luftfartsmarkedet, og posisjonen til Lufthansa-konsernet som nummer én i Europa. Våre felles passasjerer over hele verden, vil dra nytte av forbedrede tilbud og optimaliserte forbindelser allerede i den kommende sommerrute-planen, sier den mektige toppsjefen for Lufthansa, Carsten Spohr.

Lavprisaktører

I Lufthansa-gruppen fins det imidlertid også et par lavprisselskaper som er viktige brikker i Lufthansa sitt totale rutetilbud.

Ikke minst gjelder dette Eurowings som brukes på Europa-ruter, og har fast og helårlig rute mellom Hamburg og Oslo Lufthavn. I tillegg sesongruter til Tromsø fra Stuttgart, som starter kommende helg.

Dessuten Discover Airlines (tidligere Eurowings Discover), et selskap som først og fremst er i bruk på Lufthansas fritidsruter. Har base i Frankfurt, og skal fly sesongruter til Bodø, Alta og Ålesund.