Her er to av de mest solgte varene hos Norwegian

Denne reisende har kjøpt to av de mest populære varene blant Norwegians kunder. Foto: Knut-Erik Mikalsen

En flyreise er for de fleste mer enn selve transporten. Det skal også være hyggelig å reise, og mange unner seg derfor noe godt å spise og drikke på vei til reisemålet.

Å tilby gode og fyldige menyer om bord, er ikke et tilbud fra flyselskapene som bare har til hensikt å dekke et behov for mat og drikke hos de reisende.

Dette ekstrasalget, på fagspråket kalt ancillary revenue – tilleggssalg – er også en livsviktig inntektskilde for flyselskapene.

Ved siden av mat og drikke gjelder dette også andre tilvalgsvarer som bagasje, fast track, sete og nettverk.

Dette er favorittene

For et selskap som Norwegian er det snakk om milliarder av kroner som årlig strømmer inn i selskapets kasse fra reisende som kjøper tilleggstjenestene.

Norwegian kan nå legge frem en oversikt over hvilke mat- og drikkeprodukter deres passasjerer kjøpte mest av i fjor.

De fem mest etterspurte produktene var disse:

  • 1. Vann
  • 2. Kaffe
  • 3. Chips
  • 4. Panini
  • 5. Pepsi Max

At vann kommer på toppen, er kanskje ikke overraskende. Men mengden er likevel imponerende.

Pepsi mest pop

I oversikten fra Norwegian for 2024, viser det seg at det gikk med hele 600 000 liter vann på selskapets flyvninger.

De som valgte kaffe og te kjøpte i alt 1,5 millioner kopper av disse drikkene.

Selskapet kan også avsløre hvilket produkt som var mest populært av Coca Cola og Pepsi Max.

Den «kampen» ble i fjor avgjort til Pepsi Max sin fordel, som vant med det selskapet kaller en hårfin margin på bare 5 000 bokser.

Samme, år etter år

Statistikken over de mest populære reisemålene bekrefter inntrykket reiselivsfolk har av norske reisende – vi velger stort sett de samme reisemålene, år etter år.

Norwegians tall for 2024 er derfor typisk, kan kommersiell direktør Magnus Thome Maursund i Norwegian fortelle:

– London er fortsatt den soleklare favoritten fra både Oslo, Stockholm og København. Ellers er det ikke overraskende at Malaga, Alicante og Barcelona dominerer topplistene, forteller han.

Kan overraske

Nå har Thome Maursund tro på at de samme reisemålene vil prege etterspørselen også i 2025. Men han åpner for at noen nye reisemål kan overraske:

– Vi ser at stadig flere har fått øynene opp for alternativer til Spania, Italia og Hellas. Albania var fjorårets store snakkis, og vi forventer at flere land utenfor eurosonen vil stige i popularitet. Det er også økt interesse for mer nærliggende destinasjoner, særlig for strand og sol-segmentet. Her peker blant annet Polen seg ut som et godt alternativ. Selv vil jeg fremheve rutene vi har til Egypt og Marokko, som allerede har fått en plass i de nordiske reisehjertene, forteller Thome Maursund.