Passasjerer som laget kvalme om bord på fly i Norge, har vært et økende problem de senere årene. De kabinansatte blir utsatt for grov trakassering og voldelige hendelser.
Økt fokus på hva rusede passasjerer kan stelle i stand av bråk underveis, har ført til at ansatte oftere enn før tar grep før avgang.
Flere passasjerer opplever å bli kastet av flyet, fordi de kabinansatte anser dem som en sikkerhetsrisiko.
Luftfartstilsynet kan nå legge frem en oversikt om bråk på fly i Norge for 2024, og det er ikke vakker lesning:
Hendelsene de flyansatte blir utsatt for er knyttet til rus, hets, vold, trakassering, rasistiske og homofobiske hendelser, røyking om bord, samt passasjerer som ikke følger besetningens instrukser.
Fare for flysikkerheten
Dette er alle hendelser som kan sette flysikkerheten i fare.
Tilsynet vil derimot ikke avsløre hvilket flyselskap som har innrapportert flest hendelser:
– Luftfartstilsynet går ikke ut med denne type informasjon, da det er taushetsbelagt, sier David Opsahl Moldskred. Han er flyoperativ inspektør for kabin i Luftfartstilsynet.
Statistikken for 2024 viser at det i fjor ble rapportert inn 621 tilfeller av uregjerlige passasjerer, mot 569 i 2023.
Det tilsvarer nesten to hendelser hver dag, året rundt.
Satte i gang kampanje
– Det må påpekes at i andre halvdel av 2023 begynte vi fast å rapportere inn hendelser også ved gate, og ikke bare inne på flyet. Tallene er derfor ikke helt sammenlignbare, sier Moldskred som sier at antall hendelser inne i kabin har viste en liten nedgang.
Som flysmart24 fortalte i fjor, satte Luftfartstilsynet og en rekke andre aktører i luftfarten inn en kampanje i fjor for å motvirke økningen i antall uregjerlige passasjerer.
– Kampanjen har ført til økt oppmerksomhet blant ansatte i bransjen, om det omfattende arbeidet som gjøres for å redusere denne typen hendelser. I tillegg har den bidratt til en økning i innrapporteringer. Noe som gir bedre innsikt i omfanget av problemet, og gjør det mulig å identifisere mønstre og effektive tiltak, forteller Moldskred.
Blir kastet av flyet
En effekt som det er tydelig at kampanjen har hatt:
– I statistikken ser vi for eksempel at terskelen for å ta en uregjerlig passasjer av flyet før flyet forlater gate er blitt lavere – altså flere uregjerlige passasjerer fjernes fra flyet før avgang, sier Moldskred.
Statistikken fra tredje og fjerde kvartal 2023 viser en nedgang i hendelser knyttet til uregjerlige passasjerer.
– Det er imidlertid vanskelig å fastslå med sikkerhet om dette utelukkende skyldes kampanjen, eller om det er et resultat av den samlede innsatsen med ulike forebyggende tiltak og samarbeid i bransjen. Når vi ser på tallene for 2024, viser de at det ikke har vært en økning i antall hendelser. Dette gir håp om at vi har nådd en topp. Men utfordringene med uregjerlige passasjerer vedvarer, og arbeidet med å håndtere dette problemet fortsetter i Norge, sier Moldskred.
Vekker oppsikt
Situasjonen med bråkete flypassasjerer er et økende problem i internasjonal luftfart. Og kampanjen som tilsynet og de andre aktørene har laget, har vakt internasjonal interesse:
– Flere land og luftfartsmyndigheter, inkludert det europeiske byrået for flysikkerhet – EASA – har vist interesse for kampanjen og ønsker å bruke den som en del av en bredere europeisk strategi, sier Moldskred.