Både SAS og Norwegian fortsetter med taxfree-salg om bord på flyene til tross for at andre selskaper har kuttet ut dette salget.
Årsaken er enkel: Passasjerene på rutefly er ikke lenger interessert i å handle brennevin, kosmetikk eller sjokolade mens flyet er i luften.
Flere flyselskaper har derfor måttet ta konsekvensen av at passasjerene ignorer salgsvognene som trilles frem og tilbake i kabinen, og har bestemt at nok er nok og parkert salgsvognene og stanset taxfreesalget for godt.
Offer for knallhard konkurranse
Sist ut var australske Qantas som stanset salget ved nyttår. Fra før har bl.a. amerikanske United Airlines, Delta Airlines og American Airlines droppet dutyfree-salg om bord.
LES OGSÅ: Her finner du de aller billigste flybillettene
Flyselskapenes omsetning er rammet av at salget av disse varene har økt kraftig på flyplassene. Utvalget av varer har økt fordi inntektene fra dette salget har vært viktig for flyplassene. Store inntekter fra taxfree har bidratt til å holde flyselskapenes brukeravgifter neede.
Det har heller ikke hjulpet på salget om bord at en rekke flyplasser har fått anledning til salg også for ankommende passasjerer.
Norwegian fastholder salget
Men hverken SAS eller Norwegian har noen som helst planer om å stanse ombordsalget av taxfree. Hos Norwegian melder kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen at selskapet ikke har noen planer om å følge Qantas og de amerikanske selskapene:
– Vi har ingen planer om å slutte med taxfree-salg om bord så lenge kundene våre benytter seg av tilbudet, skriver han i en epost til flysmart24.no.
Og han avslører:
– Det er spesielt skandinaviske reisende som handler taxfree-varer om bord hos oss, melder Sandaker-Nielsen.
SAS: Fortsatt god butikk
Heller ikke hos SAS er det noen fare for at taxfree-vognene skal forsvinne fra kabinen. Salget foregår på internasjonale flyvinger som er mer enn 1 time og 45 minutter lange:
-Vi har fremdeles en ikke uviktig inntekt fra dette salget. Samtidig må vi innrømme at vi, i likhet med øvrige bransje, har merket en stadig lavere omsetning om bord, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
Denne utviklingen tilskriver han økt konkurranse fra netthandel og at flyplassene har satset hardere på denne type handel de senere årene.
LES OGSÅ: Derfor holder flyselskapet seg unna Norge
-Til tross for dette ser vi at etterspørselen etter disse varene om bord i flyene fortsatt er såpass stor at vi ikke har noen umiddelbare planer om å stanse dette salget siden det er lønnsomhet i det fremdeles, sier Johansen.
Han vil imidlertid ikke frede dette salget for all fremtid:
-Vi ser hele tiden på fremtidige potensialer, og forandringer i markedet og hva våre kunder etterspør, sier han.
LES OGSÅ: Turistskatt et tema på nye populære reisemål
LES OGSÅ: Brasil kan bli neste for Norwegian