Det er bare å venne seg til det: Neste gang du bestiller en oversjøisk reise er det slett ikke sikkert at prisen du får oppgitt er inkludert bagasje.
Stadig flere flyselskaper innfører nå en skrapet pris der du betaler for flytransporten. Punktum.
Kampen om de transatlantisk reisende blir stadig tøffere, og behovet for å fremstå som billigst i klassen gjør at stadig flere selskaper nå åpner for muligheten for å kjøpe billetter som er strippet for alt.
Det å selge flybilletter mellom Europa og USA uten å inkludere bagasje var for få år siden helt utenkelig.
I dag er det nesten blitt normalen. De foreløpig siste selskapene som innfører bagasjefri billettype er American Airlines, Delta, KLM-Air France og Alitalia. De tre sistnevnte selskapene starter med billetter uten innsjekket bagasje fra 10.april. American starter salget av disse billettene «om noen uker», melder selskapet.
Billettene inkluderer ikke bagasje eller setevalg, og de som reiser på denne type billetter må om bord etter alle andre. Disse billettene er kun til salgs på ruter mellom USA og Europa.
Årsaken er innlysende, mener Terje Berge som er kommersiell direktør for Finn Reise:
-De merker konkurransen fra lavprisselskapene. For å få fylt flyene sine er det om å gjøre å holde utgangspunktet for billettprisen så lav som mulig. Slik kommer de godt ut på prissøkemotorer, sier Berge.
Det er det stadig voksende antall lavprisselskaper på de passasjertunge rutene mellom USA og Europa har åpnet for å kjøpe billett uten bl.a. innsjekket bagasje. Et av de første selskapene som lanserte dette produktet var Norwegian.
Siden har det dukket opp flere lavprisaktører som har vært så plagsomme at også de store nettverkselskapene som British Airways, Lufthansa og SAS har blitt tvunget til å kopiere lavprisselskaper som bl.a. Norwegian, spansk/britiske Level og tyske Eurowings.
Berge sier det samme grepet for å lokke kunder tas i bruk også innenfor hotellsektoren, der søkemotorene fører til en nådeløs kamp for å fremstå som billig.
-Leier du hotellrom i USA er det ikke lenger et særsyn at du må betale 30-40 dollar ekstra for frokost, sier Berge.
LES OGSÅ: «Skrekkens terminal» på Gardermoen kan bli permanent
LES OGSÅ: Slår knallhardt til mot økende feriefyll på Mallorca
LES OGSÅ: Krever betaling for å la passasjerene gå først om bord