Skulle betale tilbake avgifter, tok nesten alt i gebyr

Det ble ikke mye igjen av refusjonen til de reisende etter at British Airways hadde tatt gebyr for tilbakebetalingen. Foto: BA

Da ekteparet avbestilte billetten hos British Airways fikk de oppgitt at de skulle få tilbake 390 kroner i skatter og avgifter. Det fikk de ikke. Flyselskapet beholdt mesteparten av pengene selv.

Kritikken har haglet mot grådige flyselskaper som beregner seg skyhøye gebyrer for å tilbakebetale penger hvis reisende må kansellere en flyving.

Det fikk det norske venneparet erfare da de hadde bestilt en lavprisbillett fra Oslo til London, men måtte avbestille turen.

Fra BA fikk de beskjed om at flyselskapet ville tilbakebetale 390 kroner til sammen i skatter og avgifter, som reisende har krav på å få refundert fordi reisen ikke finner sted.

Følg flysmart24.no på Facebook og få reisenyhetene først

Lang ble imidlertid masken da det viste seg at flyselskapet tok 150 av 195 kroner i gebyr – for hver av dem. Tilbakebetalingen ble på usle 90 kroner tilsammen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Slik var avregningen hos British Airways. Nesten hele beløpet som skulle betales tilbake ble tatt i gebyr av flyselskapet. (Faksimile)

BA stiller dermed i klassen av flyselskap som har høye tilbakebetalings-gebyrer.

Fra før av er det kjent at også Ryanair hører til i denne klassen, med et gebyr på 184 kroner for tilbakebetaling av avgifter.

Flysmart24.no har i mange dager bedt BA kommentere sin egen gebyrpolitikk, uten hell. På selskapets hjemmesider bekreftes praksisen som paret ble belastet med.

Hos SAS er det ingen gebyr ved refusjon av ubenyttede billetter.

-Ikke på de billettene som folk har kjøpt direkte hos oss, der refunderes beløpet uten gebyr. En annen ting er billetter kjøpt hos reisebyrå, der kan nok folk oppleve at byrået kan kreve et gebyr ved tilbakebetaling, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til flysmart24.no.

Heller ikke Norwegian tar gebyr for å betale tilbake avgifter:

-Nei, slikt er gratis hos oss, sier senior informasjonsrådgiver Astrid Mannion-Gibson i selskapet.

Selskapene har retten på sin side

Pia Cecilie Høst er leder for forbrukerdialog hos Forbrukerrådet. Hun sier selskapene har rett til å kreve et gebyr for utgiftene selskapene har for å gjøre jobben med tilbakebetaling, men at størrelsen på gebyret kun skal dekke faktiske kostnadene for en slik transaksjon. Likevel er det selskapene selv som bestemmer størrelsen.

Da Ryanair innførte sitt gebyr for tilbakebetaling gikk rådet til rettssak mot selskapet mot deres høye gebyr, tapte rådet saken. Den ble ikke ført videre.

Hun er ikke ukjent med slike saker:

-Når du ikke bruker billetten har man krav på å få avgiftene tilbake. Forbrukerrådet får over tusen henvendelser i året om passasjerrettigheter, skriver Høst i en epost til flysmart24.no.

LES OGSÅ: Utlendinger klager over prisnivå og service på Oslo Lufthavn
LES OGSÅ: Flyreisende tar frokost og massasje før de drar fra Gardermoen

LES OGSÅ: Betaler du for fergeturen? Det er helt unødvendig