Tar treningsøkt og massasje før de flyr

Anita Røsaasens lounger på Oslo Lufthavn er så populære at selskapet av og til må avvise kunder. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Den nye innenriksloungen til SAS på Gardermoen er blitt så populær at den av og til må avvise folk som vil betale seg inn. Blant kunder går den for å være den flotteste i hele Skandinavia.

Loungen har mellom 40.000 og 45.000 besøkende hver måned. For noen er den blitt et så fast innslag på reisen at de legger både frokosten og treningsøkten dit.

Andre velger seg en kjapp massasjebehandling før de går om bord i flyet.

Loungen er egentlig ment for de som reiser innlands, men det skjer ikke sjelden at reisende til utlandet, som normalt har adgang til utenriksloungene, bruker den nye innenriks-loungen fordi de synes tilbudet her er best.

Kjøper seg inn

-Vi ser at en noen reisende som skal utenriks som velger å stoppe i loungen på innland. Dette er særlig de som skal ha seg en kaffe og har avgang fra en gate som er nærmere denne loungen enn den på utland, sier Anita Røsaasen til flysmart24.no.

Hun er ansvarlig for SAS’ loungetilbud på Oslo Lufthavn der selskapet har tre lounger. To på utenriks, pluss den nye innenriksloungen som ble åpnet i fjor høst.

-De høye besøkstallene forteller oss at publikum setter pris på dem. At reisende som ikke har normal adgang i billetten sin ønsker å kjøpe seg inn her, må vi jo ta som et tegn på at dette er ettertraktet, sier Røsaasen.

Slipper inn så lenge det er plass

Det er statuskunder med Star Alliance – gullkunder og diamantkunder – som har adgang til loungene når de har billett med en av alliansens selskaper. Dessuten har reisende på SAS Plus og businessklasse-reisende hos allianseselskaper også adgang.

Så er det mulig for alle som reiser med et allianse-selskap å kjøpe seg adgang for et par hundrelapper ved innsjekk eller litt mer hvis man kjøper seg adgang «i døren.»

Den nye innenriksloungen på Oslo Lufthavn byr på treningsmuligheter. Her prøver informasjonssjef Knut Morten Johansen fasilitetene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

-Disse slipper vi inn så langt det er plass. Men av og til er det fullt, og da må vi si nei til disse kundene. Spesielt gjelder det på trafikkhøydepunkter og på dager med dårlig vær og mye forsinkelser i trafikken.

  • -Da fylles loungene raskt opp av våre gull- og diamantkunder fordi det blir mye venting. Og det er jo nettopp på slike dager at mange finner ut at lounge-adgang er praktisk. Det kan bli mange timer å vente, sier Røsaasen.

SAS har rundt 80.000 besøkende i månedene i de tre loungene. Den nye innenriksloungen skal være en slags signatur-lounge for SAS, og skal være en modell på hvordan selskapets fremtidige lounger skal være.

Det er først og fremst snakk om et sted reisende kan slappe av i, ta seg en matbit og drikke. Mange benytter også sjansen til å jobbe mens de oppholder seg der. I tillegg er loungen utstyrt med bl.a. trimrom, massasjetilbud og dusjer.

Den har også sin egen barista, et tilbud det ikke fins mange av på tilsvarende lounger i Europa.

-Vi har de som har fast rutine tradisjon med å løpe til flytoget når de skal ut og reise. De kommer hit i fullt treningsutstyr. Tar en økt på treningsapparatene og dusjer og tar frokosten her før de går om bord i flyet. Vi kjenner flere som har den faste praksisen. Vi ser også at mange av de som reiser mye har begynt å legge inn ekstra lang transfertid for å få tid til å gjøre unna dagens treningsøkt mens de likevel er her, forteller hun.