Afrikansk SAS-partner storsatser på Norge

Ethiopian Airlines' sjef i Norge, Mussie Fitehamlak, foran flytypen som brukes på ruten - en Boeing 787 Dreamliner. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Afrikas største flyselskap, Ethiopian Airlines, får fra vinteren av daglige avganger fra Oslo Lufthavn til Addis Abeba. -Fra neste år regner jeg med vi får en rute som går direkte mellom våre to hovedsteder, sier selskapets Norge-sjef.

Da Ethiopian skulle øke sin satsing i Skandinavia for noen år siden, sto valget mellom Oslo og København. Kastrup jobbet iherdig i kulissene for at selskapet skulle vrake Oslo og heller velge København.

Det skjedde ikke. Takket være iherdig innsats av Avinor og den norske ambassaden i Addis Abeba, valgte Ethiopian å starte rute til Oslo. Den åpnet i slutten av mars i fjor, fire ganger i uken. Den gikk raskt opp til fem dager i uken, men alltid med en mellomlanding i Stockholm begge veier.

For norske reisende har flyreisen til det afrikanske kontinentet blitt mye raskere.

Nå tar selskapet, som er alliansepartner med SAS, et nytt steg og innfører daglige avganger fra vinterprogrammets start i slutten av oktober, også det via Arlanda.

-Ruten går veldig bra, og vi er veldig fornøyd med belegget fra Norge – både foran på businessklassen og i økonomiseksjonen. Nordmenn er ivrige flyreisende. Vi har bare en ulempe i dag og det er at vi ikke har daglige avganger, sier selskapets Norge-sjef Mussie Fitehamlak til flysmart24.no.

Det hinderet løser selskapet til høsten.

-Det er viktig for mange, når de kjøper flybillett, å kunne komme seg frem og tilbake med samme selskap. Derfor er jeg helt sikker på at vi skal kunne få enda flere nordmenn om bord når vi får avgang hver dag. Spesielt de forretningsreisende er avhengig av daglige forbindelser, og dette håper jeg vi kan gå ut endelig bekrefte om kort tid. Absolutt alle detaljer er ikke på plass ennå, sier Fitehamlak.

Han sier at en voksende afrikansk økonomi, og med det økte forbindelser mellom norsk og etiopisk næringsliv som danner grunnlaget for å skru opp ruten enda et hakk etter hvert.

-Fra neste år av, trolig også det i forbindelse med vinterprogrammets start, håper jeg vi kan få til non stop-flyvinger. Da vil flyet gå direkte mellom Oslo og Addis Abeba, uten mellomlandingene på Arlanda. Markedsgrunnlaget er der for en slik non stop-rute, mener Fitehamlak.

Han sier at flytiden vil bli på 7 timer og 30 minutter, kortere enn for eksempel mellom Oslo og New York.

Han har stor tro på å kunne vokse i det norske feriemarkedet. I dag er mellom 70 og 80 prosent av de som reiser på Oslo-ruten, nordmenn.

-I tillegg har vi en del etnisk trafikk, men det er en mindre andel. Vi har et stort rutenett videre ut i Afrika, og mange nordmenn reiser med oss videre til Cape Town, Zanzibar, Madagaskar og reisemål i Kenya,  forteller Fitehamlak.

Selskapet bruker en Boeing 787-8 Dreamliner på ruten i sommersesongen. Den har 270 seter, 246 i økonomiseksjonen og 24 business-seter. Fra høsten av setter man inn den nyere og større versjonen, 787-9 som selskapet fikk sin første utgave av i fjor som det eneste flyselskapet i Afrika.

Ethiopian jobber med å etablere samarbeid med flere norske reisearrangører, og mange av de store aktørene selger reiser med selskapet i sine dynamiske pakker. I tillegg satser man på frakt, og har lasterommet fylt opp av store mengder blomster på turene fra Addis Abeba.