Nordmenn reiser omveier for å fly verdens beste

Slik ser der ut på første klasse hos Singapore Airlines. Foto: SA

Det fins en liten knippe av flyselskaper i verden som har en standard som gjør at de har rett til å kalle seg for 5-stjerners. Et av dem er Singapore Airlines som opplever at nordmenn reiser betydelige omveier for å få oppleve flyselskapet.

Det fins bare 10 av dem i hele verden. Skytrax heter analyseselskapet som står bak vurderingen om hvem som med rette kan markedsføre seg som «et av verdens beste.» For flyselskapene er Skytrax luftfartens Michelin.

Et av de selskapene som har vært med helt siden stjerne-rangeringen ble innført i 1999 er Singapore Airlines. Selv om selskapet ennå ikke har noen norsk rute, er avgangene til Changi-flyplassen både fra København og Stockholm tett besatt med norske reisende.

De vil oppleve et selskap med 5-stjerner, og gjerne også fly deres utgave av verdens største passasjerfly – Airbus A380.

Derfor drar de ofte omveien både til London, Frankfurt eller Amsterdam for å få fly med det anerkjente flyselskapet, bekrefter selskapets sjef i Norge, Henrik Hanevold, overfor flysmart24.no:

-Omtrent halvparten reiser via København, men mange reiser også via London, Frankfurt eller Amsterdam. Siste tilskudd er ruten fra Stockholm som ble lansert for et år siden i samarbeid med vår partner SAS. Mange velger bevisst å fly med Singapore Airlines selv om det kan bety en liten omvei, forteller Hanevold.

Tor W. Andreassen. Foto: NHH

Professor i innovasjon og markedsføring, Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole i Bergen, mener dette er bakgrunnen for at folk reiser omveier for å fly med 5-stjerners selskaper:

-Stikkordene for Singapore Airlines suksess er effektivitet for å holde konkurransedyktige priser, høy kvalitet og høy kundetilfredshet og ikke minst innovasjon i markedstilbudet. Summen av dette holder selskapet i markedet og tiltrekker seg kunder fra store deler av verden som ønsker å oppleve «The Singapore Airline experience». Selv velger jeg alltid dem når jeg flyr til den delen av verden, sier Andreassen til flysmart24.no.

Han mener selskapet har analysert all sin service, fra økonomiklasse til førsteklasse, for å sikre at kvaliteten alltid er høy. Det skaper forventninger hos de reisende som vet at det venter dem service på alle høyeste plan når de reiser med selskapet, uansett klasse.

Derfor, mener Hanevold, gjelder det å ikke skuffe passasjerene når de ofte reiser flere timer ekstra for å kunne kjøpe seg plass i et av selskapene i verden med den mest eksklusive service:

-De fleste flighter med oss er lange, ofte over 10-12 timer. Da blir god service helt avgjørende for opplevelsen. Utfordringen med å være kjent for god service er at kundene har tilsvarende høye forventninger, så det gjelder å ha en god dag på jobben hver dag, sier Hanevold.

Singapore deler vurderingen 5-stjerners sammen med en rekke andre asiatiske selskaper som ANA All Nippon Airways (Japan), Asiana Airlines (Sør-Korea), Cathay Pacific (Hongkong), Eva Air (Taiwan), Garuda (Indonesia) og Hainan Airlines (Kina).

Henrik Hanevold. Foto. SA

Ellers består klubben av selskapene Qatar Airways og Etihad Airways fra Emiratene og med tyske Lufthansa som det første og foreløpig eneste europeiske selskap. USA har ikke et eneste selskap som kvalifiserer plass i denne mest eksklusive gruppen av flyselskaper.

På slutten av fjoråret satte Singapore inn et fly med First Class på ruten fra København. Disse billettene er blitt populære også blant nordmenn:

-Markedet for First Class er lite, men det er absolutt en del respons fra Norge. Vi har bare fire seter i denne klasen ut fra København, så det skal ikke så mye til før belegget er godt. Passasjerene her er en god blanding av vanlig betalende og en del som bruker bonuspoeng for å oppleve luksus på øverste nivå, forteller Hanevold.

Selskapet har ingen konkrete planer om å starte direkterute mellom Oslo og Singapore, selv om markedet for en slik rute er til vurdering med jevne mellomrom og at ledelsen ved hjemmeflyplassn Changi har gått offentlig ut og sagt at de ønsker seg en slik rute.

Derimot har Norwegian søkt og fått innvilget landingstidspunkter for rute fra Oslo, men trakk søknaden før ruten ble etablert. I stedet dukket det opp en Singapore-rute fra London Gatwick.