Knuser mytene om nordmenns taxfree-handel

Mange utenlandsreisende benytter seg ikke av muligheten til å handle taxfree. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Oppfatningen om at nordmenn nærmest tømmer taxfree-butikkene så snart muligheten til å kjøpe billig alkohol, sigaretter og parfyme byr seg, er helt feil. Det er faktisk de færreste som handler i de avgiftsfrie butikkene.

Kjøpsstatistikk Travel Retail Norway (TRN) nå presenterer overfor flysmart24.no viser at det faktisk ikke er flere enn 35 prosent av de reisende som bruker utenlandsturen som en mulighet til å fylle opp barskap og beholdningen av tobakk, sjokolade og parfyme.

-Vi skulle gjerne sett at det var flere, spesielt gjelder dette kosmetikk- og parfymeartikler, sier kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i TRN.

Selskapet driver taxfree-butikkene på all de store flyplassene i Norge og er totalt dominerende på dutyfree-markedet her i landet.

Nordmenn er kjent for å være gode kunder i taxfree-butikkene på reise rundt om i verden, mest på grunn at det høye prisnivået de typiske avgiftsfrie produktene har i daglighandelen i Norge.

Derfor er det en klar oppfatning at nordmenn flest benytter enhver mulighet til å fylle opp handlekurven til randen når vi først har vært utenfor landegrensene og skal hjem. Da går veien rett inn i taxfree-butikken for mange.

Men de fleste går faktisk forbi.

Snut tre av ti utenlandsreisende handler avgiftsfrie varer. Årsaken til dette er ifølge Dagestad flere. Han viser kundeundersøkelsene til TRN:

Haakon Dagestad, TRN. Foto: TRN

– Mange svarer at de ikke trenger noe, for disse jobber vi kontinuerlig med å ha riktige varer til riktig pris slik at flere ønsker å handle. Dette gjelder nok de som reiser ofte. Andre igjen har ikke anledning til å handle fordi de ikke har vært ute av landet i de lovbestemte 24 timene. Denne gruppen handlende får vi ikke gjort noe med, sier han.

Dessuten svarer mange av de vil raskest mulig ut av flyplassen, og for denne gruppen har selskapet innført et nytt tilbud med forhåndsbestilling som stadig flere benytter seg av. Da slipper man å lete rundt i butikken etter varene man har lyst på.

-Klikk & Hent er et tilbud for disse reiende. De ønsker en rask handel. Gjennom å forhåndsbestille på nettet er det bare å hente posen og betale for varene når de kommer hjem igjen, sier Dagestad.

Dette tilbudet er spesielt et mottrekk mot den økende konkurransen fra netthandelen.

En fjerde gruppe reisende er fra utlandet og har et annen forhold til taxfree:

-Disse krever at vi må stille opp med personale med språk tilpasset fightene som kommer. Dessuten er det viktig å tilpasse sortiment til for eksempel asiatiske reisegrupper, sier Dagestad.