Ga ny USA-rute i gave, den har ingen sett noe til

BJørn Kjos skulle fly nordmenn direkte fra Oslo til Seattle. Det var en gave til Avinor. Foto: VisitSeattle/Norwegian.

Bjørn Kjos ble møtt med klappsalver da han lovet Oslo Lufthavn å skaffe flyplassen en ny direkterute til vestkysten av USA. Det rute-løftet har ikke flyplassen sett mye til.

Det var under den storslåtte åpningen av nye Oslo Lufthavn den 27. april 2017 at Bjørn Kjos sto frem på storskjerm og proklamerte at det naturlige var at flyplassen burde få en gave i en slik stor stund.

Han sa derfor at selskapets gave til flyplassen var en rute til Seattle. Dette skapte stor begeistring blant toppene i Avinor og flyplassen på Gardermoen.

Siden har det vært helt stille om Seattle-ruten.

LES OGSÅ: Passasjerer spydde og svimte av i glohett feriefly

Gaven var perfekt. Et økt rutetilbud interkontinentalt er akkurat det Avinor har jobbet med i mange år for å skaffe ytterligere vekst for Oslo Lufthavn.

Nå vet ikke selskapet – og heller ikke Oslo Lufthavn – hva som vil skje med den lovede ruten. For etter at gaven ble gitt, har selskapets satsing på rutene til det aktuelle reisemålet blitt redusert.

Heller ikke i Norwegian har man noe konkret å melde:

– Det har ennå ikke blitt tatt en beslutning angående denne ruten, opplyser kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion-Gibson i selskapet in en ordknapp epost til flysmart24.no.

Oslo Lufthavn og Avinor har et sterkt ønske om ytterligere vekst på langruter at flyplassen har besluttet å prioritere utvidelsen av den delen av flyplassen der avgangene for fjernrutene skjer, den såkalt non-Schengen terminalen.

Kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthan kan heller ikke gi noen opplysninger om det blir noe av den store rutegaven:

-Vi har ikke hørt noe om dette siden de annonserte ruten 27 april i fjor. Ettersom det er Norwegian som annonserte ruten er det også opptil dem å svare ut om den blir noe av, sier han.

Seattle-ruten har til nå kun vært operert fra London-flyplassen Gatwick, men har blitt omgjort til en ren sommerrute fra høsten av. Det er derfor helt utelukket at en Seattle-rute fra Gardermoen kan komme i gang i år heller.

Heller ikke fra London har det vært greit å drive ruten:

Avgangene fra London stoppes i vinter fordi etterspørselen etter billetter ikke har vært stor nok, og at nye ruter har vist seg å ha større etterspørsel enn til den regntunge byen på nordvestkysten av USA.

Etter at selskapet nylig besluttet å kutte vinteravgangene til byen, ble den beslutningen omtalt på sosiale medier for flybrukere.

En av de som hadde brukt ruten skrev at han ikke var overrasket over at den ble stanset i vintersesongen fordi da vedkommende fløy ruten var det så få reisende at hver passasjer fikk en hel tre-seter for seg selv.