«Norske kunder vil tape på Kjos’ nye plan»

Norwegian og Bjørn Kjos vil konsentrere sin fremtidige langrutesatsing på København. Foto: Norwegian

Oslo Lufthavn blir en av taperne når Norwegian-boss Bjørn Kjos nå har bestemt seg for at den fremtidige basen for langrutesatsingen i Skandinavia skal være Kastrup Lufthavn utenfor København.

Det skjer i forbindelse med at Kjos «tar en SAS», han etablerer en base for piloter på Skandinavias største flyplass. For SAS har det gjort at København har blitt utgangspunkt for de fleste av SAS’ langruter.

Det samme tror flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair kommer til å skje med Norwegian:

-Det betyr at vi vil få se nye ruter til Nord og Sør-Amerika, Afrika og India. Disse vil komme fra København, sier Elnæs til flysmart24.no.

Det vil i så fall bety at Norwegian-passasjerer som skal reise på selskapets fremtidige langdistanseruter må finne seg å fly via den danske hovedflyplassen.

Selskapets første skandinaviske langdistansebase blir åpnet fra oktober hvor rundt 80 piloter skal være basert. København-basen åpner i forbindelse med oppstarten av vintersesongen og vil betjene Norwegians skandinaviske langdistanseruter.

Hos Norwegian tilbakeviser man en slik utvikling:

-Det er ikke snakk om å stase på flere ruter fra København enn for eksempel fra Oslo. Det er snakk om å plassere pilotene i København og disse skal i fremtiden også bemanne flyene på de norske langdistanserutene, opplyser pressekontakt Andreas Hjørnholm i Norwegian til flysmart24.no.

Hans Jørgen Elnæs. Foto: Privat

Elnæs er ikke overrasket over at pilotbasen kommer i Danmark, og er klar på at norske passasjerer er blant taperne på det Norwegian nå gjør. Han tror at nordmenn i fremtiden i økende grad må finne seg i å reise via København hvis de skal fly på selskapets nye langdistanseruter:

Han mener det er naturlig at Norwegian vil satse på å mate passasjerer til sin base i København fra resten av Skandinavia.

– Det er et større marked der, bedre kommersielle betingelser til flyselskapene fra flyplassen og ingen flypassasjeravgift som bl.a. i Norge, sier Elnæs.

Norwegian begrunner sin satsing slik:

– Vår langdistanseoperasjon i Skandinavia har nå vokst betydelig slik at det er naturlig for oss å etablere en base for piloter i København. Københavnbasen vil bidra til å forenkle og styrke virksomheten vår og skape lokale arbeidsplasser, sier Helga Bollmann Leknes, HR-direktør i Norwegian i en pressemelding.

Elnæs mener det bare fins ett grep for å sikre at fremtidige oversjøiske ruter også kan komme fra Oslo Lufthavn (OSL):

-Skal OSL få mer langrutetrafikk fra Norwegian må flypassasjeravgiften reduseres eller fjernes. Dessuten må Avinor legge til rette for bedre kommersielle betingelser for flyselskapene. Jeg tror det er mer sannsynlig at Norwegian vil vokse mer innenlands i Norge enn på lange ruter fra OSL, mener Elnæs.

Han mener at en stor utfordring for Norwegian er at selskapet ikke får tilgang til Sibir-korridoren på flyruter til Kina, Japan og Sør-Øst Asia.

-Til tross for at Norge ligger meget godt strategisk til for flytransport av passasjerer og flyfrakt til denne delen av Asia, så velger norske myndigheter å forhandle på skandinavisk nivå med russiske myndigheter. Jeg tror at Norwegian ville satset mer på langdistanse fra Oslo til Asia om Kjos hadde fått samme rettighet som SAS til å fly gjennom Sibir-korridoren, mener Elnæs.

Han mener at så lenge det ikke er noen fremdrift i denne saken til fordel for Norwegian, må selskapet se på alternativer.

-Det er den nye basen på Kastrup et godt eksempel på, mener Elnæs.

Selskapet har også langdistansebaser i Amsterdam, Paris, Barcelona, Roma, London, New York, Los Angeles, Fort Lauderdale og Bangkok.

Den eksisterende basen i København har per i dag over 500 medarbeidere hvorav 200 er piloter som primært flyr på selskapets ruter i Europa.

PS: Norwegian la torsdag frem et resultat for andre kvartal på pluss 300 mill. kr.

Lik flysmart24.no på Facebook