«Norske kunder vil tape på Kjos’ nye plan»

Norwegian og konsernsjef Bjørn Kjos må vente med å slippe til på nye Asia-ruter. Foto: Norwegian

Oslo Lufthavn blir en av taperne når Norwegian-boss Bjørn Kjos nå har bestemt seg for at den fremtidige basen for langrutesatsingen i Skandinavia skal være Kastrup Lufthavn utenfor København.

Det skjer i forbindelse med at Kjos «tar en SAS», han etablerer en base for piloter på Skandinavias største flyplass. For SAS har det gjort at København har blitt utgangspunkt for de fleste av SAS’ langruter.

Det samme tror flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair kommer til å skje med Norwegian:

-Det betyr at vi vil få se nye ruter til Nord og Sør-Amerika, Afrika og India. Disse vil komme fra København, sier Elnæs til flysmart24.no.

Det vil i så fall bety at Norwegian-passasjerer som skal reise på selskapets fremtidige langdistanseruter må finne seg å fly via den danske hovedflyplassen.

Selskapets første skandinaviske langdistansebase blir åpnet fra oktober hvor rundt 80 piloter skal være basert. København-basen åpner i forbindelse med oppstarten av vintersesongen og vil betjene Norwegians skandinaviske langdistanseruter.

Hos Norwegian tilbakeviser man en slik utvikling:

-Det er ikke snakk om å stase på flere ruter fra København enn for eksempel fra Oslo. Det er snakk om å plassere pilotene i København og disse skal i fremtiden også bemanne flyene på de norske langdistanserutene, opplyser pressekontakt Andreas Hjørnholm i Norwegian til flysmart24.no.

Norwegian begrunner sin satsing slik:

– Vår langdistanseoperasjon i Skandinavia har nå vokst betydelig slik at det er naturlig for oss å etablere en base for piloter i København. Københavnbasen vil bidra til å forenkle og styrke virksomheten vår og skape lokale arbeidsplasser, sier Helga Bollmann Leknes, HR-direktør i Norwegian i en pressemelding.