Trøbbel på fergeferien i Hellas? Dette har du krav på

Du står ikke uten rettigheter om du får trøbbel på fergeferien i Hellas. Foto: David D. Lichfield

Det er slett ikke bare i luftfarten at den reisende kan kreve hjelp og kompensasjon dersom turen ikke går som planlagt. Også de som satser på en fergetur i Hellas i sommer kan kreve penger og hjelp til å komme frem til reisemålet.

Den tid er definitivt forbi at en tur med de mange greske fergene var en sjanseseilas på mer enn én måte. Nå har lovgivningen innhentet fergerederiene som må stå til ansvar for den transporten de selger.

Denne sommeren ser ut til å bli en rekordsommer for de greske ferieøyene, og mange velger å ta turen via hovedstaden Athen. Da er fergetransport videre en aktuell – og i mange tilfeller eneste – mulighet for mange.

Ifølge det greske nyhetsnettstedet GTP må rederiene forholde seg til en lovgivning som på flere måter minner om den vi kjenner fra luftfarten i Europa.

Den greske forbrukerorganisasjonen deltar aktivt for å spre informasjonen om de reisendes rettigheter og har bl.a. delt ut informasjon til reisende fra Pireus, fergehavnen utenfor Athen. En liknende aksjon har vært rettet mot ankommende turister på byens flyplass.

– De reisende må kjenne reglene hvis det oppstår forsinkelser, man mister bagasje eller hvis prisen på tjenesten er høyere enn den som ble kjøpt på nettet, sier Athena Kontogianni til Athens News Agency. Hun er nestleder hos forbrukerombudet og direktør for ECC, som tilsvarer Forbruker Europa i Norge.

LES OGSÅ: Advarer mot den store ferietabben

Rettighetene er mange, og til dels også kompliserte.

Kravet om kompensasjon og hjelp til viderebefordring inntrer om det oppstår feil med fergen som gjør at avgangen ikke kan skje etter rutetabellen.

Hvis fergerederiet innstiller turen, har du i utgangpunktet krav på refusjon av alle billettutgifter, inkludert gebyrer og gresk moms.

Hvis reisen blir kansellert og den reisende har blitt varslet i rett tid kan man ifølge GTP ta seg til reisemålet på alternative måter innen 24 timer og kreve dekning av alle utgifter fra fergeoperatøren.

Hvis turen blir mer enn 24 timer forsinket har man krav på gratis mat og forpleining på hotell. Overnattingen kan også skje på skipet.

Lovene sier også at reiser som blir avbestilt innen gitte frister, skal refunderes i sin helhet. Og hvis man endrer reisen og den nye turen blir billigere enn den opprinnelige, skal kunden ha tilbake mellomlegget.

Hvis fergeavgangen blir forsinket med mer enn 90 minutter – og ansvaret ligger hos rederiet – er det også klare rettigheter for de reisende:

Da kan man avbestille billetten og få full refusjon, eller gjøre krav på gratis mat og bli om bord til fergen går fra kai.

Lik flysmart24.no på Facebook