SAS-mareritt: Dårligste punktlighet på åtte år

SAS hadde sin dårligste måned på åtte år med hensyn til punktlighet i juli. KLM, til venstre, var best i Europa. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS, som ikke for lenge siden markedsførte seg med slagordet «punktlighet i verdensklasse», må nå stue vekk det reklamemateriellet. I juli var hvert tredje fly forsinket til reisemålet, den dårligste punktlighet på åtte år.

Fersk statistikk fra det anerkjente analysebyrået Flightstats.com viser at SAS har lagt bak seg sin verste mareritt-måned siden 2010:

Selskapet oppnådde en punktlighet på bare 65 prosent. Det betyr at hver tredje SAS-ankomst over hele rutenettet, var mer enn 15 minutter forsinket.

Samme måned i fjor var tallet på 77 prosent, mens SAS normalt ligger på 80 prosent og bedre.

Statistikken er laget ut fra ankomst til reisemålet, og gir et mer korrekt bilde av punktlighet enn de statistikkene som baserer seg på avreise.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier dette om bakgrunnen for de dårlige at julitallene:

-Punktlighetstallene i juli reflekterer de utfordringer vi har sett i sommer, og ligger på et meget lavt nivå som man heldigvis sjelden ser hos SAS. Dette har påført våre passasjerer en del venting, men den gjennomsnittlige varigheten på hver forsinkelse har heldigvis ikke vært så graverende, sier Johansen.

SAS har alltid ment at det er tallet for ankomstpunktlighet som er viktigst, og har brukt sine normalt gode tall for alt hva det er verd i sin markedsføring.

En av de analytikerne som  følger SAS tettest i Skandinavia, danske Jacob Pedersen i Sydbank, sier:

-Det er svært dårlig. I min oversikt over punktligheten til SAS har jeg aldri sett en måned som ha vært verre en juli i på, sier Pedersen til den danske avisen Berlingske.

Juli var verre enn de verste vintermånedene, i de vanskelige månedene med mye snø og uvær klarte SAS likevel å holde en punktlighet på 70 prosent og mer.

Norwegian klarte seg bedre enn SAS denne måneden, men ikke mye. For dette selskapet var punktligheten 68 prosent.

SAS legger dermed bak seg en av de verste mareritt-månedene i sin over 70 år lange historie. Fly- og mannskapsmangel, førte til over 500 kanselleringer i juli. Dette skapte stor misnøye blant reisende som fikk sine sommerferieplaner forstyrret av at SAS ikke kunne fly i henhold til programmet.

SAS’ konsernsjef, Rickard Gustafson, har i ettertid beklaget sommerens problemer overfor alle som har blitt rammet, og forsikret at det nå er gjort tiltak som skal bedre situasjonen.

Og Johansen forsikrer at SAS tar problemene på alvor:

-Det er for lengst igangsatt en grundig evaluering av sommeren 2018, og det er allerede satt i verk en serie med tiltak for å rette på situasjonen. Samtidig er det også på lengre sikt gjort en rekke ting for å kvalitetssikre leveranser, inkludert også fra underleverandører, sier Johansen.

Trøsten for SAS er at juli ble en toppmåned for antall passasjerer, aldri noen gang har selskapet fraktet flere passasjerer i en juli måned enn i år.

Best klassen på punktlighet i Europa var nederlandske KLM som hadde 87 prosent av sine fly i rute, spanske Iberia med 79 prosent og britiske Virgin Atlantic med 78 prosent.