SAS-piloter får 25.000 kr. dagen for å jobbe ekstra

Piloter i SAS som jobber på en fridag i sommer kan få opptil 25.000 per dag. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norske piloter i SAS får klekkelig betalt for å hjelpe selskapet ut av sommerens krise. De som er villige til å jobbe på fridager får opptil 25.000 kroner ekstra i lønn per dag.

Dette bekrefter lederen i Norsk Pilotforbund i Parat, Petter Førde, overfor flysmart24.no.

Pilotmangel i et flyselskap innebærer normalt gode tider for flygere som vil jobbe litt ekstra. I fjor var det Norwegian som – på grunn av dyp pilotkrise og kaos i sommertrafikken – tilbød sine flygere store tillegg for å jobbe på en fridag.

I år er det SAS som opplever kritisk pilotmangel, som bl.a. har tvunget flyselskapet til å kansellere 500 avganger i sommer og skapt store problemer for fortvilte passasjerer som ikke har kommet seg til og fra sommerferie som planlagt.

For å sikre seg piloter nok til å bemanne så stor del av flyflåten som mulig, er selskapet helt avhengig av at piloter jobber på fridagene.

Det koster flesk. For å få piloter til å jobbe på dager de eller skulle hatt fri med familien, har selskapet måttet tilby dobbel godtgjørelse.

Normalt avlønnes en slik arbeidsdag med 14 prosent av brutto månedslønn. På grunn av den krise-situasjonen denne sommeren har SAS nå doblet dette tilbudet, til 28 prosent.

-Det innebærer at kapteiner med god ansiennitet i selskapet, helt klart kan tjene opptil 25.000 kroner for å jobbe en dag ekstra, sier Førde.

SAS har hatt behov for et betydelig antall flygere ekstra denne sommeren.

Førde vet ikke hvor mange av de norske SAS-pilotene som har krav på den maksimale godtgjørelsen «for å selge fridager til selskapet», men sier at de som skal ha maks lønnsmessig uttelling må jobbe på ruter mer enn seks timer.

Dessuten, understreker han, dette gjelder de pilotene som har jobbet lengst i SAS og er kapteiner. Styrmenn vil ha en betydelig lavere dagslønn for å ta ekstrajobb i cockpit.

Førde sier han forstår at summen kan virke høy, men presiserer:

– Man skal huske på at alternativet er mye verre. Skal SAS innstille en avgang må rundt 200 passasjerer ha hotell og mat, sier Førde.

I tillegg vil alle passasjerer ha krav på EU-kompensasjon for forsinkelsen, den betyr flere tusen kroner per reisende – avhengig av lengden på turen.

– Her er det snakk om store penger som selskapet må ut med hvis flyene ikke går som planlagt. Da er det kanskje greiere å betale pilotene for å unngå slike situasjoner, sier Førde.

Han sier at han ikke er spesielt overrasket over at pilotmangelen oppsto denne sommeren også.

– Jeg sa i et intervju med NRK i vår at jeg fryktet at den pilotmangelen som rammet Norwegian i fjor ville komme til å gjenta seg i år. Det viste seg at jeg fikk rett i den spådommen, sier  Førde som leder et forbund som organiserer piloter i SAS, Norwegian og Widerøe.

Informasjonssjef  i SAS, Knut Morten Johansen, vil ikke kommentere nivået på dagslønninger i den aktuelle situasjonen i sommer, men sier:

– Det kan i enkeltsituasjoner betales godt for fridager. Det er som overtid. Kjøp av fridager er et typisk akutt grep, og i avtaleverket for våre ansatte ligger det føringer for hvordan dette skal foregå og betales, sier Johansen til flysmart24.no.

Det danske luftfartsnettstedet Check-in.dk skriver at danske piloter kan få enda bedre betalt enn sine norske kolleger, opptil 32.000 kroner dagen, for å jobbe på fridag.