Et av de raskest voksede flyselskapene i Europa, ungarske Wizz Air, åpner for første gang rute på Oslo Lufthavn. Selskapet konkurrer med Norwegian om å være Europas tredje største lavprisselskap.
Til nå har Wizz Air kun operert med ruter til de norske regionflyplassene, og har blitt en av de største aktørene på Sandefjord Lufthavn Torp.
Når det nå satser på Oslo Lufthavn er det med en rute til polske Gdansk, og første avgang på den daglige ruten blir 4. april.
Da blir det i direkte konkurranse med både Norwegian og SAS, og i et marked som allerede er prispresset. Norwegian operer med priser ned i 277 kroner en vei.
– Vi ser frem til å ta imot Wizz Air på sin første flygning fra Gdansk her på Oslo lufthavn. Gdansk er et viktig transportknutepunkt nord i Polen og vi er veldig glade for at Wizz Air nå lanserer en helårsrute til Norges hovedflyplass, sier Jasper Spruit, direktør for trafikkutvikling i Avinor, i en pressemelding.
Wizz Air har en kapasitet på nesten to millioner passasjerer på sine lavprisruter fra åtte flyplasser i Norge i 2018, noe som representerer en vekst på 15 prosent fra samme tid i fjor. Selskapet har en stor andel av arbeidsreiser blant polakker som jobber i Norge og som skal besøke familien i hjemlandet.
– Vi er veldig glade for å legge til en ny rute fra Gdansk til Oslo lufthavn. Vår nye lavpris-rute vil gi et praktisk og rimelig reisealternativ for både forretningsreisende og fritidsreisende, sier Andras Rado, kommunikasjonssjef hos Wizz Air, i pressemeldingen fra Avinor.
Luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair advarer imidlertid mot en «spesialitet» som selskapet lever høyt på – gebyrene:
-Wizz Air er en av de beste i klassen til å ta seg betalt for alt annet enn selve flybilletten. Omkring 45 prosent av selskapets passasjerinntekter kommer fra tilleggstjenester som bagasje og sete, og det betyr at lav flypris vil legge på seg en god del hvis man ikke bare skal reise med minimalt tilbehør. Uansett, mer konkurranse er bra og gir bedre valgmuligheter for de som skal ut å reise, sier han.
Elnæs tror Wizz Air satser på fritidsmarkedet når selskapet nå åpner fra Gardermoen.
– Det er nedgang i antall arbeidsreiser. Ruten til Gdansk er nok mest rettet mot ferie- og fritidsmarkedet. Nordmenn er på vei til å oppdage at dette er en flott by med usedvanlige attraktive priser på det meste for oss, sier Elnæs.
Wizz Air har sitt rutemessige tyngdepunkt i Øst-Europa, og har vært gjennom en rask vekst de senere årene. Fra Norge operer selskapet med ruter fra Sandefjord, Bergen, Stavanger, Haugesund, Kristiansand, Ålesund, Trondheim og Tromsø.
Ryanair er i særklasse største lavprisselskap i Europa fulgt av EasyJet, og med Norwegian som nummer tre.
Wizz Air har tatt kraftig inn på sin norske konkurrent, og har i enkeltmåneder vært større enn Norwegian. Det er derfor bare et spørsmål om tid for når Wizz Air vil passere Norwegian som tredje største på lavpris i Europa.