Slik blir tilbudet på de nye flytogene fra neste år

De ny flytogene vil få et mer moderne utseende enn dagens tog. Foto: Flytoget

Slik vil de nye togsettene til Flytoget se ut når de blir satt inn i trafikk på Gardermobanen neste år. Publikum vil merke en rekke forbedringer i komforten i forhold til i dag.

På ett punkt vil alt derimot være som før:

Hastigheten kan ikke overstige 210 km/t, selv om de åtte nye spanske togsettene har en maksfart på 245 km/t.

Derfor kunne toget ha unnagjort strekningen mellom Oslo S og Gardermoen enda hurtigere enn de 19 minuttene som er raskeste rute i dag.

Årsaken til at det ikke går fortere er at skinnegangen på strekningen opp mot flyplassen ikke er dimensjonert for å kjøre med topp hastighet:

– Det er kun tillatt å kjøre med en makshastighet på 210 km/t på vår strekning. Vi kunne ha kjørt i 245 km/t dersom infrastrukturen hadde blitt oppgardert, sier kommunikasjonssjef Ida Marie Fottland i Flytoget til flysmart24.no.

Artikkelen fortsetter under bildet

Setene i de nye togene vil bli bredere enn i dag. Foto: Flytoget

Passasjerenes komfort om bord i de nye togsettene vil derimot bli vesentlig bedre, kan Fottland fortelle:

– Kundene vil blant annet merke at vi har bredere og mer komfortable stoler. De vil ha både USB og strømuttak, koppholdere og justerbar seterygg. I togene er det gjennomgående flate gulv noe som gjør det enklere både for kunder og ansatte å bevege seg om bord i togene, forteller hun og legger til:

– Det vil også være bedre plass til bagasje, oppgraderte toaletter og en mulighet for å stå og jobbe for de som ønsker det. Gjennom en rekke små og store forbedringer har vi fått et tog som er enda bedre tilpasset tilbringertjenesten, sier Fottland som forsikrer at prisene ikke blir påvirket av denne milliard-investeringen.

De nye togene, fra spanske CAF-fabrikken, er kjøpt inn for å øke den skinnegående kapasiteten til og fra Oslo Lufthavn. De skal settes inn i trafikk i andre halvdel av neste år, med endelig innfasing i 2020.

En forventet økt flytrafikk til og fra Oslo Lufthavn vil gjøre det nødvendig å kunne frakte enda flere reisende til og fra lufthavnen.

Innredningen er laget over samme lest som de eksisterende togene, selv om vognene vil oppleves som mer romsligere enn i dag. Luften og lysforholdene skal bli bedre.

Artikkelen fortsetter under bildet

De nye flytogsettene vil få egne plasser for bevegelseshemmede, med egne ledsagerseter. Foto: Flytoget

Hun tar imidlertid høyde for at det kan oppstå forsinkelse med å ta de nye togsettene i bruk:

– Denne typen prosjekter er komplekse og blir ofte noe forsinket fordi man i løpet av prosessen må gjøre mindre justeringer for å sikre det aller beste resultatet. Vi har hele veien jobbet tett med leverandøren og er sikre på at vi har utviklet et tog som svarer til de reisendes forventninger til et moderne flytog, sier hun.

Togene vil også være spesialtilpasset for bl.a. bevegelseshemmede.