Skadet i kollisjon med utstilling på Gardermoen

Der var mot denne isbjørnen den uheldige passasjeren ble presset. Og skjorta ble ødelagt. Foto: Knut-Erik Mikalsen/Privat

Da du trodde at du hadde hørt alt om utrolige erstatningskrav kommer denne: En mann forlangte erstattet en skjorte etter at han hadde kollidert med en død isbjørn på Oslo Lufthavn.

Forvirret? Forhåpentligvis ikke etter dette:

Historien om skaden etter møtet med isbjørnen er en av de mange klagene som renner inn til Oslo Lufthavn fra passasjerer som mener de har vært utsatt for kritikkverdige opplevelser mens de har vært på lufthavnen.

Den utstoppede isbjørnen er en del av utstillingen til en av flyplassbutikkene på det nye terminalområdet på Gardermoen.

Der står den hele dagen – oppreist og med labbene og klørne ute. Men veldig død.

Akkurat der spaserer mannen fra Vestlandet intetanende en dag i juli.

Han og familien var på vei mot flyet som skulle bringe familien til Thailand og siden videre til Vietnam.

Det er da det skjer:

Utenfor den aktuelle butikken blir han tvunget til side av en større gruppe som kommer mot dem.

Det ender med at mannen presses inn mot isbjørnen og dens klør. Den nyinnkjøpte Jean Paul-skjorten blir revet i stykker og det renner blod fra en rift i den venstre armen.

Det er kort tid til flyavgang, så forskrekket etter opplevelsen får han bare varslet butikken om hendelsen og oppfordrer dem til å kanskje finne en bedre plassering til isbjørnen.

-For meg som «skadet» ble dette en litt dårlig start på en lang ferie, samt at min nye skjorte gikk tapt. Jeg hadde ingen mulighet til å skifte på Gardemoen, da min bagasje var i transitt. Jeg valgte derfor å fortsette turen i min ødelagte skjorte, skriver mannen i en redegjørelse til flyplassen.

I brevet etter turen skriver han at lett kan se det komiske i hendelsen. Men han mener også at flyplassen bør finne et mer egnet sted å plassere den fryktinngytende isbjørnen på enn midt i folkevrimmelen.

– Tenk om denne kloen hadde truffet mitt øye eller et barns øye. Hva hadde da konsekvensen blitt? Jeg ber Avinor om å sjekke denne plassering av den utstoppede isbjørn, samt forsikre seg om at denne blir sikret for å kunne utøve skade på passasjerer og kunder i framtiden, heter det i klagen.

Han har i ettertid takket ja til 1.500 kroner i erstatning for skjorten, og en beklagelse fra  innehaveren av butikken. Eieren er full av forståelse for at dette var en kjedelig hendelse for mannen.

Og isbjørnen? Den står der fremdeles, og fortsatt like død.

Lik flysmart24.no på Facebook