Avinor mener at det er mye som tyder på at det er flypassasjeravgiften som er årsaken til at antall nordmenn som reiser med fly til utlandet går ned.
Tall Avinor presenterte denne uken viser en moderat økning i flytrafikken i Norge, med en vekst på bare 2 prosent i oktober.
Men plusstallene skjuler et hittil ukjent faktum: Det er færre nordmenn som reiser ut av landet med fly i år.
Antall nordmenn på flyreise til utlandet med fly har gått tilbake hver eneste måned i 2018, bortsett fra i påsken. Dette bekrefter markedsanalytiker i Avinor, Øystein Ulstein Tvetene, overfor flysmart24.no.
Nedgangen har de første åtte månedene vært på 2 og 5 prosent, i henholdsvis første og andre tertial. I fjor viste begge disse periodene plusstall.
Årsaken til at Avinor likevel har kunnet presentere statistikker som har vist en økning i trafikken gjennom hele året, er økt reisning blant utledninger.
Tvetene tror at bl.a. den nye flyavgiften gir en negativ effekt på folks reiseaktivitet. Selv om det ikke var miljømotivet som gjorde at denne ble innført, kan det nå tyde på at den har en bremsende effekt på nordmenns flybruk:
-Jeg har ikke noen fullgod forklaring, og bildet er nok sammensatt. Det kan nok være at flyskatten har gjort sin virkning. Noe annet ville være oppsiktsvekkende, når man ser hvor små marginer det er for flyselskapene, mener Tvetene.
Han mener også at det gode sommerværet over store deler av landet kan ha virket inn, og at utenlandsopphold for nordmenn har blitt dyrere på grunn av den svekkede norske kronen.
-Svakere krone har dessuten gjort Norge mer populært for utlendinger, mener han.
Luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair tror nedgangen vi nå ser, også kommet til å slå ut i færre norske reisende også innenriks i Norge. Også han mener at flyavgiften, som ble innført i 2016, er årsaken til svikten:
-Flypassasjeravgiften har sørget for at reisevolumet ble negativt påvirket. Samme type avgift ble innført i Sverige tidligere i år og har allerede resultert i en reduksjon av innenlandstrafikken. Når flyprisene blir for høye slår det vanligvis ut i redusert reiseaktivitet, sier Elnæs.