SAS inn i flykrigen med økt satsing på bakken

SAS-loungene har renovert sin flyplasslounge i København. Informasjonssjef Knut Morten Johansen tror Kastrup vil være en sentral flyplass for nordmenn i mange år fremover. Foto: Knut_Erik Mikalsen

SAS legger om få dager frem et milliard-overskudd for inneværende år. Selskapet har de siste årene tatt kraftig sats for å vinne den intense flykrigen som herjer i Europa.

En av de tøffeste kampene utkjempes på bakken, og her satser SAS tungt:

– Kundene forventer en effektiv og sømløs reiseopplevelse. Da må vi innfri på det, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Han sitter i den nyrenoverte loungen på Kastrup lufthavn utenfor København. Etter betydelige investeringer har den blitt en kopi av den nye innenriksloungen på Gardermoen.

Selskapets egne lounger har blitt en av SAS’ tydeligste merkevarer, og som skal finnes på alle de viktigste knutepunktene. De tre skandinaviske hovedstadslufthavnene har nå fått oppgraderte lounger, sist ut var denne i København.

Komforten er blitt bedre, matutvalget utvidet og så har også denne loungen fått sin egen barista som lager nytrukket kaffe til gjestene. For mange reisende er loungene et viktig jobbsted mellom flyvingene.

Selv om direkteruter fra Gardermoen med årene har gjort det overflødig for oss å mellomlande på Kastrup, er den danske hovedflyplassen fremdeles en sentral lufthavn for mange norske SAS-passasjerer.

– Vi har ruter fra en rekke norske byer til dette knutepunktet. Til tross for at vi har fått flere direkteruter fra Norge til europeiske byer, vil denne lufthavnen i mange år fremover være et viktig knutepunkt for SAS. Det gjelder ikke minst for den interkontinentale trafikken, sier Johansen.

Han sier at det å legge langruter til Kastrup har blitt enda mer aktuelt etter som både den norske og svenske regjeringer har innført høye passasjeravgifter, noe som ikke fins i Danmark.

Artikkelen fortsetter under bildet

Den nyrenoverte loungen i København har fått sin egen barista. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Totalt flyr 1,7 millioner passasjerer mellom de ulike flyplassene i Norge og Kastrup, og så mange som opptil 50 prosent reiser videre eller kommer fra det globale nettverket til SAS og Star Alliance.

-Direkterutene fra Kastrup til de norske byene er særdeles viktige for regionene i Norge, og den innkommende trafikken er viktige for verdiskapningen her i landet, sier Johansen.

For nordmenn er den kjappe transfertiden på Kastrup, som er nede i 45 minutter, en stor konkurransefordel for selskapet.

-Det gjør at flyplassen i København er blant de mest effektive lufthavnene vi bruker og som binder Norge til den store verden. Et viktig pluss er selvsagt også at man får en enklere tollbehandling av bagasjen på bestemmelsesstedet når man reiser hjem via Kastrup, sier Johansen.

Han sier nordmenn kjenner den danske hovedflyplassen godt fordi den i så mange år har vært et viktig knutepunkt for SAS’ rutenett.

-I dag kan vi med bare én mellomlanding tilby ruter over store deler av kloden. Ikke bare med egne fly, men i tillegg også med partnerne i Star Alliance. Fra København kan vi nå alle verdensmetropoler direkte, sier Johansen.