Tog og buss hadde stanset – spritsalget gikk på høygir

Passasjerer som kommer forsinket til Oslo Lufthavn får ikke tilbud om kollektiv reise ned til byen. Men spritsalget greier Avinor å holde åpent så lenge det er nødvendig. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da flyet til Dag Tveterås kom forsinket til Oslo Lufthavn langt over midnatt hadde alle kollektivtilbud fra flyplassen sluttet å gå. Men Avinor hadde sørget for at det var mulig å kjøpe brennevin i taxfree-butikken for de uheldige passasjerene. Det fikk Oslo-mannen til å se rødt.

Kan Avinor være bekjent av dette? spør næringslivstoppen Tveterås i et harmdirrende brev til Oslo Lufthavn.

Han kritiserer selskapet for å tenke mer på sin egen inntjening enn på servicen til passasjerene. Han legger ikke legger skjul på sin ergrelse over det faktum at han måtte punge ut med over 2000 kroner for drosje hjem til Oslo.

Nå åpner Avinor for at det kan komme et busstilbud for reisende senere på natten.

Utgangspunktet for Tveterås’ sinne var situasjonen da han ankom Gardermoen en natt til søndag for en tid tilbake. Det var flere fly som kom forsinket inn til lufthavnen denne natten, og passasjerene skulle få den samme erfaringen:

Det var umulig å komme seg til Oslo med kollektiv reise. Flytoget hadde sluttet å gå. Det samme med bussene. Eneste alternativ for å komme seg hjem var å ta taxi, der den billigste kostet 2 180 kroner. Tveteraas ble tvunget til å ta taxi.

Flyplassen skryter av at den har den høyeste kollektivandelen av de største flyplassene i Europa, og ber reisende ta tog eller buss når de skal ut på tur.

Nå viste det seg at denne oppfordringen virkelig hadde en bakside: Avinor har ikke lagt til rette for at forsinkede passasjerer, som hadde fulgt  oppfordringen, skulle kunne komme seg hjem kollektivt og til anstendige priser.

Dag Tveterås. Foto: Saga

At Avinor derimot hadde sørget for at taxfree-handelen kunne gå som normalt gjorde Tveterås, som er partner i Saga Management, opprørt.

Her henter Avinor inn milliarder av kroner hvert år, og han påpeker at denne pengemaskinen har Avinor sørget for å holde åpent selv om det var midt på natten.

– Det som derimot fungerer som på en vanlig dag er taxfree. Full service selv klokken 01:20. Det var nok ansatte, nok tilbud av alt – inklusiv sprit. Kan Avinor være bekjent av dette? Det stod mange fortvilede passasjerer utenfor avgangshallen og måtte konstatere at reisens dyreste transport ble transporten hjem fra Gardermoen, skriver Tveterås i brevet.

Han ber Avinor ta seg sammen og legge til rette for at passasjerer som benytter flyruter som Avinor godkjenner og tjener penger på også får tilrettelagt transport til anstendige priser.

– Spritsalg må ikke få høyere prioritet, skriver han.

Overfor flysmart24.no sier Tveterås at han er svært skuffet over svaret han fikk på brevet som ikke åpnet for noen løsning på situasjonen for forsinkede passasjerer som ikke har egen bil med seg på flyreisen.

Det gjør det derimot i kommentaren som flytsmart24.no har fått fra kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor.

Han skriver i en epost at Avinor samarbeider med kollektiv-aktørene, men har begrensede muligheter til å stille krav. Dette gjelder spesielt overfor NSB og Flytoget som har avtalene sine med BaneNor som eier jernbanearealet på Oslo lufthavn. De har dermed ikke noen avtale med Avinor i det hele tatt.

-For flybussen har vi en avtale, men denne er ikke regulert gjennom en tilbudskonkurranse som for mange andre aktører på flyplassen. Dette er fordi Avinor har lagt opp til at alle bussaktører skal få tilgang for å gi et best mulig rutetilbud til de reiende, skriver Løksa.

Han åpner imidlertid for at det kan bli en endring i buss-tilbudet:

– Vi har en god dialog med selskapene som driver kollektivtilbud til og fra Oslo lufthavn, og ønsker å legge best mulig til rette for de reisende. Hvilke ruter som tilbys vurderes forløpende i denne dialogen. Om passasjerbehovet blir stort nok, kan det også bli aktuelt med en rute i timene mellom 0130 og 0410,  skriver Løksa.