Salget av pakkereiser til sommeren går meget tregt. Fortsetter denne trenden ligger det an til et massivt billigsalg av Syden-reiser frem mot skolens sommerferie.
Alle de tre store reisearrangørene – Ving, Apollo og TUI (tidligere Star Tour) – har derfor gått til det uvanlige skritt å sette ned prisene på reiser selv i den absolutte høysesongen i juni, juli og august.
Sentrale reisebyråer flysmart24.no har vært i kontakt med bekrefter sviktende salg i vinter. Hos av en de vi har snakket med ligger salget rundt 30 prosent under samme periode i fjor, både i antall solgte reiser og omsetning.
LES OGSÅ:
Disse flyselskapene topper versting-listen i Europa
-Det er ille, sier de der. Byråets ledelse ønsker ikke å fronte en artikkel om det dårlige salget, men sier de vil overlate dette til arrangørene selv.
Hos en annen vil man ikke karakterisere salget som direkte elendig, men sier at det ligger bak salget de siste to årene.
Alle flysmart24.no har snakket med sier at det er den ekstremt varme sommeren i fjor som er årsaken til at mange venter med å bestille årets sommerferietur til Syden.
LES OGSÅ:
Lege krevde 16.000 kr for å hjelpe syk medpassasjer
Hos landets største pakkereisearrangør, Ving, sier informasjonssjef Siri Røhr-Staff at salget ikke er like bra som i fjor og at de derfor har gått til det skritt å sette ned prisene også i høysesongen:
-Ja, salget av reiser i skoleferien går noe tregere enn vanlig. Derfor blir prisene noe redusert for å stimulere salget, sier hun.
Hennes kollega i Apollo, PR-ansvarlig Beatriz Rivera, opplyser:
-Det stemmer at salget av sommerens reiser har kommet litt senere i gang enn samme tid i fjor. For hver uke øker salget jevnt og vi ser ut til å få et nytt toppsalg denne uken, sier hun.
LES OGSÅ:
Ferien på paradisøya ble et mareritt
Det som gjør situasjonen ekstra utfordrende for reisearrangørene er at antall reiser til salgs er stort sett like stort som i fjor. Da gikk det imidlertid stort sett fulle fly til Middelhavet, selv om sommeren hjemme var intenst varm.
Da hadde imidlertid reisearrangørene solgt det meste av turene på vinteren og våren, som var snørik og kald.
Det samme ser ikke ut til å skje i år. Fortsetter tregheten i etterspørselen de kommende ukene frem mot våren, kan det bli mange ledige seter på Syden-flyene til sommeren.
Da må de ta prisgrepet igjen, og sette ned prisene for å stimulere til salg. Med fortsatt dårlig salg vil det bli svært mange reiser som må rabatteres også i skolens sommerferie.
LES OGSÅ:
Tog og buss hadde stanset – spritsalget gikk på høygir
Nå har Syden-operatørene de senere årene måttet venne seg til at nordmenn har bestilt sine reiser stadig tettere opp mot ferieperioden. Hos Apollo håper Beatriz Rivera at dette skal skje også i år:
-Totalt ligger salget per nå litt etter fjoråret og 2017, som begge var to rekordår – også når det gjaldt tidlige bestillinger. Men det ligger i takt med 2016, som var et «vanlig» reiseår jevnt over. Akkurat som forventet med andre ord, etter fjorårets rekordvarme. Rabatter er som vanlig virkemidler for å stimulere salget, det er tilbud og etterspørsel som setter prisene. Så vil man jo se at nå som salget begynner å tar fart, vil også prisene øke og rabattene forsvinne, sier hun.