Redd for ulykkesflyet? Du kan fjerne alle Max-avganger

Norwegian har 18 Max-fly, som er parkert ulike steder i Europa. Foto: Norwegian

Den amerikanske søkemotor-giganten Kayak.com har nå innført et filter der forbrukerne kan velge bort rute-alternativer som flys med Boeing 737 Max-flyene. Også Finn Reise vil innføre denne muligheten.

Den nye søkemuligheten vil bli et tilbud til alle dem som nå ikke lenger tør å reise med Max-flyene, og som sier at de ikke vil bruke dem når de kommer tilbake i trafikk heller.

Kayak, som driver en verdensomspennende aktivitet, har lenge gitt publikum mulighet til å velge seg ruter ut fra om flyselskapet tilbyr widebody-fly med flere midtganger, eller mindre fly.

Nå har søkemotoren gått enda et skritt og gir folk mulighet til å velge inn eller ut ruter som flys med spesielle flymodeller.

Det er her «Max-filteret» kommer inn.

Dette skjer bare uker etter den andre av to katastrofer der flytypen har vært involvert, med Lion Air i Indonesia i oktober i fjor og Ethiopian Airlines den 10.mars i år.

Etter dette ble flytypen satt på bakken over hele verden, bl.a. har Norwegian måttet parkere de 18 flyene selskapet har.

Kayak knytter ikke den nye funksjonen direkte til folks redsel for å reise med Max-flyene direkte, men lanserte nyheten ikke lenge etter den andre Max-styrten.

Artikkelen fortsetter under bildet

Til venstre er mulighetene for å fravelge Max-avgangene hos Kayak. (Faksimile)

Teknisk direktør i Kayak, Giorgas Zacharia, sier til den amerikanske tv-kanalen CNN at de nå utvider søkemuligheten for å sikre at forbrukerne «har den nødvendige informasjonen for å kunne reise trygt.»

Den ledende uavhengige søkemotoren i Norge, Finn Reise, arbeider med planer som den Kayak nå har lansert.

Selskapets kommersielle direktør, Terje Berge, sier til flysmart24.no at Finn Reise vil lansere den samme muligheten for sine kunder.

Det er stort fokus på Max-flyene, dette er en artikkel i den engelske avisen The Independent.

Han vil imidlertid ikke gå i detaljer om når dette tilbudet kommer eller andre søkefaktorer som selskapet kommer med, men sier:

– Vi jobber med dette og mye annet som brukerne etterspør, opplyser Berge.

Norwegian har vært nødt til å leie inn ekstra kapasitet for å dekke opp flyprogrammet sitt etter at de måte parkere Max-flyene, som nå står plassert på en rekke flyplasser rundt om i Europa.

Det er uklart når myndighetene i USA og Europa vil gi klarsignal for at selskapene igjen kan ta ulykkesflyet i bruk.

Uttalelser fra folk som jobber tett opp mot den amerikanske luftfartstilsynet FAA og flyfabrikken Boeing har sagt at det kan ta flere måneder før Max’en er på vingene i vanlig rutetrafikk.

En foreløpig rapport etter flyulykken i Etiopia viser at pilotene gjorde alt riktig for å forhindre ulykken, og at begge havariene kan knyttes til MCAS-systemet. Det er en ny programvare i Max-flyene som skal motivirke at flyet steiler.

Lik flysmart24.no på Facebook