Kvitteringen på feil sted – Jorunn fratatt taxfreeposene

Ingen nåde, Jorunn Stray fikk seks flasker spansk Campo Viejo beslaglagt i sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn. Foto: Privat

Da Jorunn Stray skulle reise hjem fra London gikk turen via Oslo Lufthavn. Der ble hun fratatt taxfreeposene med seks flasker vin i sikkerhetskontrollen. Årsak? Kvitteringen lå ikke der reglene sier at den skulle ligge.

Jorunn hadde vært borte mer enn 24 timer, hadde varene i forseglet pose og antall flasker var godt innenfor kvoten.

Den store tabben som rammet henne denne dagen var at den ansatte på taxfree-butikken i London ikke hadde puttet kvitteringen ned i posene. Jorunn fikk den og puttet den i håndvesken.

Dette ante hun ikke at var i strid med reglene. Da hun ble plukket ut for ekstra kontroll under mellomlandingen på Gardermoen skjedde derfor dette:

– I sikkerhetskontrollen spurte kontrolløren om kvitteringen lå i den forseglede posen. Jeg svarte da at den hadde jeg. Tok den opp fra vesken og viste den. Han rev bare opp posene, og sa at når kvitteringen ikke lå der, måtte han ta vinen fra meg, forteller Jorunn Stray til flysmart24.no.

Stray kjente ikke detaljene i reglene, men det gikk hun ut fra at de som jobber i taxfree-butikkene gjør. Hun sa til den ansatte på Gatwick, hvor hun reiste fra, at hun skulle skifte fly i Oslo. Hun gikk derfor ut fra at alt var i orden da hun fikk kvitteringen i hånden.

Hun reagerte sterkt på det hun opplevde og forteller at andre kontrollører, som sto ved siden av, også reagerte og sa at de skjønte at hun ble fortvilet og sint.

Hun mistet varer for over 500 kroner, men det er ikke pengene som irriterer henne. Det er praksisen med det hun oppfatter som direkte regelrytteri:

– Kontrollørene oppfordret meg til å klage, og foreslo at jeg kunne ringe til Gatwick, der jeg hadde kjøpt flaskene. Alternativt sende en mail til Avinor. Det som hendte meg hadde hendt flere, kunne de fortelle. Det sier meg at Avinor da kunne ha sørget for å for lengst ha ryddet opp i dette overfor London-flyplassen. De toet sine hender og sa at det var EU-regler. Når ansatte gjør feil, må kunden bære tapet. Det er urimelig, mener Stray.

Hun fulgte rådet fra sikkerhetskontrollørene, og klaget over beslaget til Avinor. Det var det ikke mye hjelp i, selv om Avinor beklager det som skjedde men fastholder at kontrollørene opptrådte korrekt da de avviste flaskene.

I svaret skriver Avinor at taxfree-varer som håndbagasje tilsier at varene må være pakket i en godkjent bag på lufthavnen hvor varene er kjøp. Dessuten må kvitteringen ligge godt synlig inni posen. Posen, dens forsegling og varene må være intakte, skriver Avinor.

Kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn sier kontrollørene ikke har anledning til å utvise skjønn i slike tilfeller som den Jorunn Stray opplevde:

-Jeg kjenner ikke til denne saken spesifikt, men håndhevelsen av regelverket det henvises til i klagen er et myndighetskrav som verken Oslo lufthavn eller vår sikkerhetsleverandør har anledning til å fravike. Det er selvsagt beklagelig at den reisende har kommet i en situasjon der hun har blitt fratatt taxfreevarene sine, men vi kan ikke instruere de ansatte om å utvise skjønn på myndighetspålagte regler, selv om den enkelte reisende opplever reglene som uheldige, sier Andersen.