Tjente 5 000 kr på en Norwegian-flygning de aldri tok

De to hadde flybillett fra Alta til Oslo, men valgte å ikke reise fordi flyet var kraftig forsinket. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da flyet fra Alta til Oslo ble flere timer forsinket gikk Norwegian med på å betale de to reisende en erstatning på 500 euro. Nå skal de i tillegg fått hele reisens kostnad tilbake.

Dermed sitter de reisende tilbake med et overskudd på nesen 5 000 kroner, for en flyreise de aldri har gjennomført.

Dette er resultatet etter at problemene rundt reisen har vært behandlet av Transportklagenemnda for flyreiser.

De reisende skulle til Oslo i bryllup på sensommeren i fjor, men fordi flyet ble mange timer forsinket, krevde de erstatning i henhold til EUs bestemmelser.

Det sa Norwegian ja til, og ga dem til sammen 500 euro. I tillegg fikk de skatter og avgifter refundert, fordi de ikke benyttet billetten.

De reisende var imidlertid ikke fornøyd med dette, de krevde også tilbake de 3 903 kronene de hadde betalt for billetten, inkludert skattene.

Da satte Norwegian foten ned fordi selskapet mente at flyet verken var  kansellert eller så forsinket som de reisende hevdet.

De reisende ga seg ikke, og klaget saken inn for flyklagenemnda fordi de mente flyet var mer enn fem timer forsinket, og at det ga dem rett til å få pengene de brukte på billettene også tilbake.

Der har de nå fått medhold. Nemnda mener at en tekstmelding som Norwegian sendte denne kvelden tilsier at flyet var mer enn fem timer forsinket og lander derfor på at passasjerene også skal ha billettpengene tilbake.

Praksis i slike saker at et flyselskapene i hovedsak retter seg etter de vedtak klagenemnda gjør. Det betyr at de to får alle pengene tilbake for billetten, pluss 5 000 kroner i erstatning, for den tapte flyreisen i august.

En av landets mest erfarne reiselivsjurister og tidligere sekretær i Flyklagenemnda, Rolf Forsdahl, sier til flysmart24.no at utfallet ikke nødvendigvis er så urimelig som det kan virke. Han sier nemda ikke har funnet dokumentasjon på at flyet var mindre enn fem timer forsinket, og  at resultatet ble slik fordi passasjerene fra Alta kunne benytte seg av to ulike sider ved EUs forordning om kompensasjon:

– EU forordningen er gjennomgående generøs mot flypassasjerer. Her er det artikkel 6 og 8 som slår inn, den ene hjemler rett til kompensasjon og den andre til å kansellere og full kompensasjon. Forordningen gir ingen anvisning på  at den ene rettigheten utelukker det andre, sier Forsdahl.

I denne saken kan, mener han, kan man tenke seg at klagerne har hatt utgifter til det planlagte bryllupet, eksempelvis til klær, transport til og fra flyplass som så viste seg å være bortkastet.

Lik flysmart24.no på Facebook