Noe av det verste norske feriegjester vet er oppleve «håndkle-mafiaen» på ferietur. Det er de som står opp i grålysningen for å sikre seg hotellets beste solsengene før alle andre. Dette er i noen tilfeller helt unødvendig irritasjon, man kan simpelthen bestille seg en fast solseng hjemmefra, og beholde den hele ferien.
– Dette har vært svært populært og særlig blant nordmenn, sier informasjonssjef Siri Røhr-Staff hos reiseselskapet Ving til flysmart24.no.
For de som har vært på Syden-ferie er det neppe et ukjent fenomen at mangel på solsenger til alle gjør at enkelte reserverer seg solsenger ved å legge håndduker over sengene for å markere at de er opptatt. Disse aktørene går gjerne under betegnelsen «håndkle-mafiaen.»
Som en prøveordning har Ving i en tid gjort det mulig å unngå dette som er en av pakkereisenæringens mest irriterende og latterliggjorte fenomener.
Foreløpig er prosjektet en test på voksenhotellet Sunprime Atlantic i Playa del Inglés. Her kan gjestene velge senger ut fra et kart på nettsiden etter hvor i bassengområdet man vil ligge. Er man flere som reiser sammen, vil alle bli plassert samlet.
Så er det bare å bestille og betale, og prisen er den samme uansett hvor lenge man oppholder seg på hotellet: 25 euro. Dette er da mye rimeligere, en solseng med parasoll koster fort opp mot 10 euro per dag i Spania.
Om dette tilbudet blir utvidet til flere hoteller og flere reisemål, er ikke klart. Ving sier at dette i så fall vil bli et tilbud på deres beste hoteller.
-Dette er fortsatt en slags test, så det er foreløpig bare Sunprime Atlantic som tilbyr det. Det koster 25 Euro per seng, uavhengig av hvor lenge du skal være på hotellet. Det har så langt vært et populært tiltak, spesielt hos de norske gjestene, sier Røhr-Staff.
Fenomenet med å reservere solsenger med håndkle og kanskje ikke dukke opp for å bruke sengen før langt ut på dagen, er blant de forhold som alltid scorer høyt når folk skal svare på hva som irriterer dem mest på en ferietur.
En undersøkelse som Nordens største byrå for feriereiser, Ticket, har gjennomførte i 2016 kom irritasjonen over aktiviteten til «håndkle-mafiaen» klart frem:
Reserverte solstoler var en av de tingene flest irriterte seg over i den undersøkelsen. 30 prosent oppga at dette er det fremste irritasjonsmomentet på feriehotellet. Like mange synes at høylytte og skrikende barn er det verste irritasjonsmomentet.svarte en av tre at gjester som holder av solsenger tidlig om morgenen er det som irriterer dem mest på ferietur.
Ellen Wolff Andresen, salgs- og markedssjef i Ticket Feriereiser, kommenterte tallene slik:
– Det er ikke populært når andre gjester på hotellet tar for seg og ikke viser hensyn. At andre gjester reserverer solsenger eller at barn herjer og skriker oppleves derfor som de verste irritasjonsmomentene når det gjelder andre gjester på hotell i utlandet, sa Ellen Wolff Andresen.
Her er 5 på stopp-listen over nordmenns irritasjonsmomenter:
1. Hotellgjester som holder av solsenger tidlig på morgenen, 30 prosent
2. Høylytte og skrikende barn, 30 prosent
3. Festende ungdommer, 23 prosent
4. Hotellnaboer som har høylytt sex, 9 prosent
5. Barn og voksne som plasker i bassenget slik at det spruter på de som soler seg, 6 prosent.