Det skulle ikke mer til enn litt kjølig nordavind over store deler av landet før salget av Syden-reiser til sommeren fikk ny fart. – Dårlige værmeldinger ga en umiddelbar effekt på salget, sier sjefen for Finn Reise.
Kulden er godt nytt for reisearrangørene som selger Syden-reiser. Til nå har folks appetitt på sommerferie rundt Middelhavet vært betydelig mindre enn i fjor.
Den brennhete sommeren i fjor har ført til at mange har avventet værprognosene for årets sommer før de vil kjøpe seg en garanti om sommer og varme i Spania, Hellas eller Tyrkia.
Noe skjedde i helgen. Den hustrige nordavinden med utsikter til ikke alt for mye varmere vær fremover har tydeligvis fått mange til å trykke panikk-knappen. Det mens det fortsatt er mye ledig og til gode priser på sommerens feriereiser til Syden.
Dårlig vær hjemme er en gratis reklameplakat for reiseselskapene, og tingene gjentok seg: Kulden som meldte seg over det meste av Norge fikk mange til å kaste seg over nettsidene for reise:
– I helgen var salget av pakkereiser 16,5 prosent høyere enn forrige helg, da vi fortsatt hadde varmt vær. Mange så nok værmeldingen og fikk bange anelser, sier kommersiell direktør Terje Berge i Finn Reise til flysmart24.no.
Finn formilder reiser for alle pakkereisearrangører. Berge ser en klar tendens i salget – Hellas er tilbake i det norske markedet for alvor igjen:
– Kreta og Rhodos har solgt best, og ettersom det er lavere kapasitet til disse tedene tror jeg de siste som booker til Hellas må betale dyrt om de venter for lenge, sier Berge.
Samme tendens hos pakkereisearrangøren TUI, tidligere Star Tour:
-Vi ser faktisk en økning i salget nå som temperaturen faller. Vi ser at feriebestillingene tok seg særlig opp i helgen, med søndag som den store bookingdagen. Vi har solgt flere reiser nå enn på samme tid i fjor, sier informasjonssjef Nora Aspengren som legger til:
– En påminnelse om hvor lunefull norsk vår og sommer kan være setter absolutt fart på reiselysten, sier hun.
Også hos Ving ble salget bedre denne helgen, og adm. dir. Christian Grønli sier at kulde og snø i mai er noe Syden-bransjen liker særdeles godt. Det medfører erfaringsmessig økt etterspørsel.
Han mener imidlertid at det må mer til enn en dag eller to med kaldt vær før det blir virkelig fart på salget, men merket et hopp etter at kulden meldte sin ankomst:
– Skulle dette holde i seg en stund fremover kommer vi garantert til å se store utslag i salgstallene. Vi begynte så vidt å ane konturene av det i helgen, og spesielt Mallorca. Kypros og Tyrkia hadde et fint løft, men det kan være tilfeldig, sier Grønli som sier at Mallorca selger best sommeren under ett.