Disse flyselskapene har den beste økonomi-klassen

Swiss Air Lines vinner klasse for beste service på økonomiklasse i Europa. Foto: Swiss

Det vrimler av kåringer som viser hvilke flyselskaper som har den mest eksklusive service. Det gjelder stort sett for passasjerer som reiser på første- og business klasse, og som ikke betaler de svindyre billettene selv.

Denne kåringen forteller hvilke selskaper som har best økonomiklasse, for det store flertall som reiser på de billigste billettene.

Det er World Travel Award, populært kalt reiselivets Oscar-utdeling, som har plukket ut de selskapene som tilbur det alle beste økonomiklasse-produktet i Europa i 2019.

Det aller ypperste produktet får du om det reiser med sveitsiske Swiss Air Lines, som vinner denne kategorien. Det skjer for andre år på rad. Selskapet har daglig rute på Oslo Lufthavn, og er en del av Lufthansa-konsernet. Det er i samme allianse som SAS.

– Vi er overveldet over å vinne denne utmerkelsen, sier Tamur Goudarzi Pour. Han er kommersiell direktør i selskapet.

De øvrige 11 som var med i kåringen i denne klasse, blir ikke rangert. Det er kun vinneren som blir trukket frem. Men de holder alle en så høy klasse at de ble nominert i denne konkurransen.

I alfebetisk rekkefølge dreier det seg om:

Aeroflot (Russland), Air France (Frankrike), British Airways (England), Iberia (Spania), Icelandair (Island), KLM (Nederland) og Lufthansa (Tyskland).

Dessuten S7 Airlines (Russland), TAP Air Portugal (Portugal), Turkish Airlines (Tyrkia) og Virgin Atlantic Airways (England.)

Vinneren, Swiss, tilhører den relativt begrensede klassen av flyselskap i verden som rangeres som 4-stjerners.

I likhet med hotellene har også luftfarten sin stjerne-klassifisering, og den mest kjente av disse står det britiske analyseselskapet Skytrax bak.

LES OGSÅ: Aksjonene i Spania i gang igjen: – Turister, forsvinn!

Bedømmingen baserer seg på en rekke forhold som setekomfort om bord, renhold i kabin og på toalettene, underholdningen om bord samt kvaliteten på mat og drikke.

På alle disse områdene scorer Swiss 4 stjerner på servicen – ikke bare i økonomiklassen, men også i first og business.

Karakteren får selskapet både for long haul-ruter, og de kortere Europa-rutene.

Mens SAS er klassifisert som et 3-stjerners selskap (i klassen med Air India, Alitalia og Ryanair), har Norwegian plassert seg som et 4-stjerners selskap i lavprissegmentet.

Swiss søsterselskap Austrian Airlines tilhører også gruppen av 4-stjerners, sammen med bl.a. Thai Airways, Qantas, Emirates og Finnair.

World Travel Awards baserer seg på stemmer fra de som jobber innen reiselivet, og fra vanlige passasjerer.