Reagerer på håndbagasje-jakten: – Klosset av Norwegian

Norwegian får mye pepper for sin nye og strenge håndhevelse av håndbagasje-reglene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian har i sommer innledet en kampanje for å kreve ekstra betaling for passasjerer som møter opp med for stor og tung håndbagasje. Det har ført til et skred av rasende reaksjoner fra reisende.

– Klosset gjort av Norwegian, sier professor i strategi og ledelse, Tor W. Andreassen ved Norges handelshøyskole til flysmart24.no.

Han mener Norwegian kan takke seg selv for all kritikken fordi selskapet ikke har informere godt nok om den nye praksisen. Den nye kampanjen mener han oppfattes som smålig av passasjerene. Dermed gir de klart gir uttrykk for sitt sinne i sosiale medier.

Tor W. Andreassen. Foto: NHH

– Jeg tror kundenes reaksjon skyldes at selskapene strammer til uten å ha informert godt nok på forhånd. Dette burde være enkelt gjennom ulike apper på mobilen hvor man ved innsjekking kan minne om reglene. Det er på den ene side en nødvendig håndheving av selskapets håndbagasje-regler, men på den andre klosset implementert av Norwegian, mener Andreassen.

Den nye kampanjen innebærer at reisendes håndbagasje blir målt og veid før passasjerene skal gå om bord.

LES OGSÅ: For mye håndbagasje skaper konflikter om bord

Håndbagasjen kan ikke veie mer enn til sammen 10 kg, og det inkluderer også det som blir handlet på flyplassen. Det er det mange som ikke er klar over. De må da ut med 550 kr (innenriks) eller 750 kr (utenriks) fordi bagasjen må sjekkes inn.

Hos Norwegian bekrefter presseansvarlig Andreas Hjörnholm at selskapet har satt i gang en kampanje for å stanse folk med for mye håndbagasje.

Andreassen mener at det er selskapenes jakt på tilleggsinntekter på flyreisen som har ført til fokuset på håndbagasjen. Det har igjen blitt et problem som mange passasjerer nå får føle på pengepungen.

– Faktum er at kundene tilpasser seg og har nå droppet kofferten og heller «lastet opp» med håndbagasje, sier Andreassen.

Han sier at kampen om hattehyllen er stor og noen betaler for å komme tidlig om bord for å sikre seg plass. Han ser ikke noe spesielt galt i at overvekt skal koste:

– Jeg mener at selskapene kan argumentere prinsipielt om dette – noe som vil ta noe av aggresjonen vekk fra kundene. For at alle skal få plass til sin tilmålte håndbagasje, må man håndheve regler. Jeg tror kundenes reaksjon skyldes at selskapene strammer til uten å ha informert godt nok på forhånd, mener Andreassen.

Hjörnholm i Norwegian mener selskapet gir god informasjon til kundene:

– Vi informerer tydelig om reglene for håndbagasje, så vel under bookings-prosessen som på vår hjemmeside, ved innsjekking samt ved gaten, sier han.