Flyansatte vil ha strengere håndbagasje-regler

Flyansatte mener at det bør bli nye og strengere regler for håndbagasje på fly. Foto: Airhelp

Flyhavariet i Russland i begynnelsen av mai har satt skrekk i mange kabinansatte. De vil ha nye regler for håndbagasje på fly. De frykter at flere liv skal gå tapt.

Bildene etter havariet, som krevde 41 menneskeliv, viste at mange passasjerer som forlot det brennende flyet med håndbagasjen sin med seg. Dette er stikk i strid med alle gjeldende evakueringsregler.

For å få de reisende ut så fort som mulig skal passasjerene la all håndbagasje ligge igjen i flyet når det evakueres.

LES OGSÅ: Dette er de mest terror-utsatte feriemålene i sommer

Temaet blant ansatte i luftfarten har etter ulykken derfor vært om flere kunne ha vært reddet hvis passasjerene hadde fulgt de strenge reglene og etterlatt håndbagasjen. Å ta med vesker og trillekofferter ut i en situasjon der flyet står i full fyr, forsinker evakueringen og gjør det vanskelig for andre å komme seg ut tidsnok.

Nå har amerikanske kabinansatte, organisert i paraplyorganisasjonen APFA henvendt seg til luftfartstilsynet i USA om saken.

– Det at noen ville ha med håndbagasjen skapte en panikkartet og stresset evakuering som tragisk nok kan ha ført til flere dødsfall, skriver presidenten i foreningen, Lori Bassani, i et brev til TSA.

Organisasjonen ber om at det utarbeides nye regler som gjør at håndbagasjen ikke utgjør noe hinder når et fly skal evakueres. De foreslår ikke selv noen konkret løsning, men vil ha en arbeidsgruppe til å se på ulike alternativer.

De amerikanske flyansatte viser til at hendelsen på Sheremetyevo-flyplassen utenfor Moskva den 5. mai ikke er første gangen håndbagasje ble slept ut av et havarert fly. De viser også til en av de luftfartshistoriens mest kjente drama, da et Airbus-fly nødlandet på Hudson River i 2009 og alle overlevde, som et annet eksempel. Hendelsen er senere kjent som «Miraklet på Hudson River.»

På bildene fra den gang kan man se passasjerer som står ute på vingen med håndbagasjen sin med seg, skriver APFA til luftfartsverket i USA.

NHO Luftfart er en interesse- og arbeidsgiverorganisasjon for flyselskaper og andre luftfartsrelaterte virksomheter i Norge. Adm. dir. Torbjørn Lothe sier til flysmart24.no at EU-instanser må inn i bildet dersom det skal innføres nye regler for håndbagasje på europeiske fly.

– Ja, dersom det av sikkerhetsmessige hensyn skal settes begrensninger i omfang av håndbagasje, må dette komme fra det felles europeiske sikkerhetsbyrået EASA, sier Lothe.

Han mener dette må bli felles regler:

– Det enkelte flyselskap, eller Norge for den saks skyld, kan ikke ensidig fastsette slike begrensninger. Det ville jo i praksis bli ganske håpløst dersom du på en reise må tilpasse håndbagasjen etter hvilke selskaper du går på og av, sier han.

Nyvalgt leder i Norwegian Kabinforening, Rene-Charles Gustavsen, skriver i en epost til flysmart24.no at håndbagasje-problematikken opptar også de kabinansatte.

– Det er flere aspekter som teller inn. Det ene er sikkerheten ved eventuelle evakueringer som det her referes til. Dessuten den arbeidsbelastningen som besetning får ved å løfte bagasje opp i hattehyllene. Vi har en del ansatte som sliter mye  med nakke- og skulderslitasje, skriver han.