Nekter å utbetale dobbel erstatning etter flytrøbbel

Norwegian nekter å utbetale det selskapet mener er dobbel erstatning etter flyproblemer. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da Norwegians flyavgang til New York ble kansellert, førte det til en strøm av erstatningskrav fra de reisende. I alt vedtok flyklagenemnda at selskapet skulle betale ut 96 000 kroner til kunder som var blitt rammet.

Deler av disse pengene kan de reisende se langt etter. Norwegian sier nå tvert nei og viser til at selskapet er prinsipielt uenig med flyklagenemnda som gir de reisende medhold i at de har krav på kompensasjon.

– Å gi erstatning i denne saken er det etter vårt syn ikke hjemmel i loven for, sier presseansvarlig i Norwegian, Andreas Hjørnholm, til flysmart24.no.

Saken har sitt utgangspunkt i en flyvning fra Oslo til JFK-flyplassen i New York i oktober i fjor. Denne avgangen ble kansellert, og de som krevde det fikk EUs standardkompensasjon – 600 euro per passasjer. Det utgjør rundt 6 000 norske kroner for hver av dem.

Norwegians plan var at de reisende skulle bli transportert til New York med et annet fly neste dag.

Så skjer det at det også her ble trøbbel. Dette flyet var 5 timer forsinket, og oversteg dermed de tre timene som EU-forordningen om kompensasjon setter som grense for å kunne kreve kompensasjon.

Denne sjansen grep flere av passasjerene. De krevde igjen 600 euro hver. Noen av disse skulle til New York, andre skulle hjem og ble følgelig også rammet av forsinkelsen.

Men nå sa imidlertid Norwegian tvert nei. De mente at det nye flyet ikke var en ordinær avgang, men kun var satt opp for å bringe de strandede passasjerene til og fra New York.

Det var ikke mulig å kjøpe billett til denne avgangen, som Norwegian mente måtte ses i direkte sammenheng med driftsforstyrrelsene på den opprinnelige flyvningen.

De om hadde satt frem krav om enda en kompensasjon ga seg imidlertid ikke. De bestemte seg for å sende saken til Transportklagenemnda for flyreiser. Det var ingen dum idé, skulle det vise seg.

Nemnda ga nemlig de reisende fullt medhold. De skulle ikke bare ha erstatning for den opprinnelige flyvningen, men også for den forsinkede flyvingen dagen deretter.

Dermed så de for seg 6 000 kroer for hver av de to forsinkelsene. For Norwegian ville full utbetaling i alle sakene betydd en sum på til sammen 96 000 kroner.

Men nå er Norwegian klar: Selskapet nekter å følge flyklagenemndas vedtak om dobbel erstatning. Presseansvarlig Hjørnholm i Norwegian sier at selskapet beklager problemene passasjerene fikk, noe som skyldte en teknisk feil da første avgang skulle gå.

Etter Norwegians mening var flyvingen dagen ingen normal avgang:

– Det er en flyvning utelukkende med det formål å frakte allerede forsinkede passasjerer frem til sin destinasjon. En forsinkelse på en såkalt rescue flight, sier Hjørnholm.

Han sier at passasjerenes endelige destinasjon var New York, og Norwegian har allerede kompensert passasjerene for den forsinkede ankomsten til sin destinasjon en gang.

– Skulle det kompenseres for en forsinkelse på rescue flighten ville dette da utgjøre dobbelt kompensasjon. Det mener vi det ikke er hjemmel for i lovgivningen, sier Hjørnholm.