Krisen er total for ulykkesflytypen Max

Max-flyene til Norwegian står parkert under flyforbudet. Det er uklart når flytypen blir godkjent igjen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Krisen rundt ulykkesflytypen Boeing 737 Max er nå total etter at Boeing har besluttet å stanse produksjonen av nye fly fra januar. 400 nybygde fly har stått så lenge på lager utenfor fabrikken at de trenger et omfattende vedlikehold før de kan settes i drift.

Boeing-fabrikken sendte derfor ut en melding natt til tirsdag norsk tid om at den innfører stans i produksjonen fra januar.

Lagrene er smekkfulle, og det er ingen utsikt til at flyene kan bli hentet av sine eiere. Flyforbudet er totalt.

Midlertidig eller permanent stans?

Det store spørsmålet mange nå stiller seg er om den kommende produksjonsstansen er midlertidig, eller om dette kan være begynnelsen på slutten for den omstridte flytypen. To fatale ulykker med Max-flyet har kostet nær 350 mennesker livet, og ført til at flytypen har vært satt på bakken siden mars.

For Norwegian er situasjonen uavklart: Selskapet er en av de største operatørene av flytypen i Europa. Selskapet har fått 18 MAX-fly, som alle står på bakken på grunn av det globale flyforbudet. Verre er det at det økonomisk hardt pressede flyselskapet har en bestilling på 92 Max-fly de ennå ikke har mottatt. Dette er fly som selskapet skulle få 16 nye av i 2019, 12 i 2020 og 64 fra 2021 og utover.

Flyforbudet er så totalt at eierne ikke får lov til å fly de hjem. Det har ført til at Boeing har måttet ta i bruk alt av tilgjengelig lagringsareal – inkludert de ansattes parkeringsplasser for biler – for å ha noen steder å sette de ferdigproduserte flyene.