Norwegian vil ha oss til å kjøpe mer om bord i flyene

Salget om bord på flyene hos Norwegian skal økes som et bidrag til å rette opp selskapets økonomi. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian er fremdeles inne i en vanskelig økonomisk situasjon. Den nye toppsjefen, Jacob Schram, har lansert en rekke tiltak som skal kutte kostnader og rette situasjonen, men også et sentralt område for å øke inntektene.

Selskapets 2019-resultatet torsdag viste et år med nok en gang blodrøde tall:

Et underskudd på 1.6 milliarder kroner var riktignok bedre enn året før. Men selskapet må gjennom en ny hestekur med innsparinger og rutekutt for å komme ut av turbulensen.

Har en jobb å gjøre

Her har Schram pekt ut et produkt der muligheten for å øke inntjeningen fins:

Selskapet må bli mer offensiv i salget av tilleggsprodukter.

Dette gjelder alt fra mat og drikke om bord i flyene, taxfree-varer, trådløst nettverk men også betaling for valg av sete, innsjekket bagasje og hotell og leiebil i forbindelse med flyreisen. Dette omfatter det meste som selskapet kan tjene penger på i tillegg til selve billettprisen.

– Her har Norwegian en jobb å gjøre. I dag er omfanget av denne handelen på rundt 20 prosent av Norwegians omsetning. Den bør bli minst 30 prosent i løpet av de to neste årene, sier flytanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til flysmart24.no.

Selger for 184 kroner per passasjer

Mersalget – som i selskapets regnskaper omtales som ancillary revenue – var i fjor på 6,6 milliarder kroner. Fordelt på den enkelte passasjer ble det 184 kroner, opp fra 168 fra året før.

Dette salget har blitt en livsviktig inntektskilde for mange flyselskaper. Enkelte av dem, som  eksempelvis lavpriskonkurrenter som Ryanair og Wizz Air, har mellom 30 og 45 prosent av sine samlede inntekter gjennom dette salget.

Da Schram la frem Norwegians 2019-resultat var et av de områdene selskapet nå skal øke satsingen på nettopp mersalget.

Dette kan den nye toppsjefen

Her har Schram fersk kompetanse, ikke minst som Norge-sjef for bensinstasjonskonsernet Circle K. Dette er en bransje som har måttet legge om salgsstrategien kraftig i et endret marked der salget av pølser og sjokolade har blitt like viktig som drivstoff.

I tillegg varsler Schram at det fortsatt vil være nødvendig å tilpasse kapasiteten til den lønnsomme etterspørselen.

Det vil konkret si legge ned ulønnsomme ruter, eller redusere frekvensen for på den måten å få opp gjennomsnittsprisen.

Neppe rutekutt i Norge

Flyanalytiker Elnæs mener det neppe kommer store kutt i det norske markedet:

-Ruter som ikke leverer, ligger i faresonen for nedskalering eller at de kuttes helt. Norwegian går for lønnsomhet. Når selskapet har 18 Max-fly på bakken og attpåtil skal redusere mer i kapasitet gjennom salg av fly, betyr det at det blir rokkeringer i rutenettet. Men, Norge går det bra. Det kommer kanskje noe reduksjon i Danmark på ruter som Aalborg – København hvor passasjervolumet synker. Dessuten kan det kanskje ligge an til  mer kutt i ruter innenlands i Sverige og Finland, mener Elnæs.