Fire døgn forsinket hjem etter sandstorm og fly-uhell

De 180 gjestene med Apollo skulle ha reist hjem fra Tenerife søndag. Torsdag kom de seg omsider av gårde med SAS - fire døgn forsinket. Foto: Kjersti Herland Johnsen

Denne gruppen Syden-reisende er trolig de som er hardest rammet av forsinkelsene den siste uken. De skulle ha reist hjem fra vinterferien på Tenerife sist søndag. Men flyet deres gikk først torsdag, fire døgn forsinket.

For de rammede passasjerene har det vært mange ørkesløse dager med stadig nye beskjeder mens de har ventet på hjemreisen:

– Vi har klart oss greit. Det er jo likevel veldig upraktisk. Forsinkelsen har kostet oss avlyste jobbmøter, legetimer, tannlegetimer og passbestillingstimer. Det siste er ikke lett å få ny! Min mor trenger også ny flybillett videre til Stavanger, forteller en av de rammede reisende, Kjersti Herland Johnsen, til flysmart24.no.

Verre rammet enn andre

Sammen med datter og mor har hun opplevd en situasjon som få andre som har blitt rammet av flykaoset på Kanariøyene sist helg. Problemene har – i tillegg til Tenerife – også rammet flyplassen på Gran Canaria.

For de 180 reisende med Apollo Reiser ble det bom stopp da de kom til flyplassen på Tenerife Sur søndag. SAS-flyet ble innstilt på grunn av den voldsomme sandstormen (calima) som lammet både ankomst og avganger på flere av øyene.

I likhet med tusenvis av andre måtte de konstatere at det ikke ville bli noen hjemreise den dagen. Det slo de seg til ro med, og håpet på en bedring i værsituasjonen slik at de skulle kunne vende nesen hjemover.

Måtte sjekke flyene

Da været løyet utpå mandag morgen var det enorme forsinkelser fremdeles i flytrafikken til og fra alle Kanariøyene, og avgang med SAS etter hvert satt til tirsdag. SAS hadde behov for å sjekke flyene for mulige sandskader siden flyene hadde stått ute mens sandstormen raste.

Elisabeth Herland Rasmussen korter ventetiden på flyplassen på Tenerife torsdag. Foto: Kjersti Herland Johnsen

Så, tirsdag var det omsider klart for avgang – de var nå to døgn forsinket. Fly etter fly hadde da tatt av og mediene i Europa mistet fokus på situasjonen fordi den da virket som om kaoset var over.

For en gruppe nordmenn var det ikke det. De reisende hadde satte seg om bord i SAS-flyet for endelig å reise hjem. Trodde de. Da skjer det nesten utrolig uheldige for de allerede plagede gjestene: En cateringbil skal fylle flyet opp med mat og drikke. Den kræsjer inn i siden på flyet, og lager et så stort hull i skroget at kapteinen ikke har annet valg enn å innstille avgangen.

Innlosjert på hotell igjen

Et helt fly med skuffede reisende blir sendt på land igjen, og innlosjert på hotell natten over i påvente av at skrogskaden skal bli reparert. Ny avgang blir satt til senest onsdag morgen.

Det skjer ikke.

De reisende får nye beskjeder med nye utsettelser, om at flyet ikke kan gå for senere på onsdag. Så får de etter hvert beskjed om at flyet skal gå 08 torsdag. Da de kommer til flyplassen får enda en ny beskjed – nå er det utsatt til klokken 12. Torsdag ettermiddag er flyet på vei til Oslo med anslått landing like før klokken 19. Et mareritt er over.

Hvorfor måtte vi vente så lenge?

– Vi har hatt det greit nok, utenom de 12 timene på flyplassen tirsdag. For min mor på 78 år var det veldig tungt fysisk med mye ståing, bæring og venting. Hotell og Apollo har ivaretatt oss godt. Men vi lurer litt på hvorfor vi måtte vente på dette ene flyet? SAS har da andre fly, og kunne godt prioritert oss som er så enormt forsinket, mener Herland Johnsen.

Hun regner med at SAS vil gi dem kompensasjon for den siste delen av forsinkelsen som skyldes den tekniske hendelsen.

Hos SAS beklager informasjonssjef John Eckhoff den lange forsinkelsen, og forklarer den med at skaden på flyet var større enn først fryktet:

Boeing ville godkjenne reparasjonen

– Den ekstra forsinkelsen skyldes at reparasjonen tok lenger tid enn planlagt. Reparasjonsarbeidet har dessverre blitt forlenget i flere omganger og vi var også avhengig av godkjenning fra Boeing. Den har nå kommet og flyet er klarert for avgang.

Hvorfor har dere ikke sendt ned et annet fly for å hente passasjerene når dere så at reparasjonen trakk ut så mye ? 

– Det hadde vært mulig om vi visste at det skulle ta så lang tid. Det var ventet at reparasjonen skulle være godkjent før et eventuelt nytt fly ville være klart. Boeing krevde ytterligere utbedringer før de ville godkjenne reparasjonen, sier Eckhoff.