Situasjonen for Norwegian blir verre og verre. Torsdag ettermiddag melder selskapet at det kansellerer om lag 4000 flygninger frem til slutten av mai som følge av USAs innreiseforbud og den stadig forverrede situasjonen rundt koronaviruset.
Kanselleringene utgjør totalt 40 prosent av selskapets langdistansenettverk og 25 prosent av flygningene på ruter i Europa.
– Dette er en situasjon som mangler sidestykke. Vår viktigste prioritet er å ivareta sikkerheten til våre kunder og kolleger. De nye restriksjonene gjør en vanskelig situasjon enda verre. Vi ber både norske og internasjonale myndigheter om å ta grep nå for å trygge kritisk infrastruktur og arbeidsplasser, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram i en pressemelding.
Kraftig kutt i langdistanse-kapasiteten
De direkte kuttene blir slik:
Fra 13. mars til 29. mars vil de aller fleste flygninger til USA fra Amsterdam, Madrid, Oslo, Stockholm, Barcelona og Paris bli kansellert.
Fra 13. mars til slutten av mai blir alle flygninger mellom Roma og USA kansellert.
Fra 29. mars til slutten av april blir alle flygninger til USA fra Paris, Barcelona, Madrid, Amsterdam, Athen og Oslo kansellert.
Oslo – Fort Lauderdale fortsetter frem til 28. mars.
Alle ruter mellom London Gatwick og USA vil gå som normalt. Målet til selskapet er å omdirigere så mange kunder som mulig via London i denne perioden.
Kortdistanse-nettverket blir kraftig påvirket
Norwegian kansellerer også en stor del av innenriks-flyvningene i Norge, samt flygninger i Skandinavia, som Oslo-København og Oslo-Stockholm. Alle flygninger til Italia blir også kansellert. Flere av innenriks-flyvningene og flyvninger i Skandinavia blir slått sammen.
Selskapet opplyser at kunder som har kjøpt billetter på berørte flygninger vil bli kontaktet via SMS og e-post med alternativer, inkludert ombooking til flygninger på et senere tidspunkt.
– Vi får et stort antall henvendelser og oppfordrer derfor våre kunder til å sjekke informasjon på vår hjemmeside. Dersom du skal reise etter 15. april 2020, ber vi deg avvente med å kontakte kundesenteret akkurat nå, skriver selskapet i en melding.
Permitteringer
I en pandemi vil Norwegian prioritere kunder og ansattes sikkerhet og samtidig sørge for at viktige selskapsfunksjoner ivaretas og opprettholdes.
– På grunn av den ekstraordinære situasjonen i markedet som følge av koronaviruset, og et dramatisk fall i etterspørselen, må selskapet se på alle mulige alternativer for å redusere kostnadene. Dessverre inkluderer dette midlertidige permitteringer av opptil 50 prosent av selskapets ansatte, og dette tallet kan øke. Alle avdelinger vil bli berørt av de midlertidige permitteringene. Vi har god dialog med fagforeningene og berørte avdelinger, baser og ansatte vil få direkte beskjed fra selskapet, skriver Norwegian.