Nå er det selvbetjening i taxfree-butikkene

Nye selvbetjeningskasser i taxfree-butikkene på flyplassen skal gjøre handleprosessen raskere. Det håper kommunikasjonssjef i Travel Retail Norway, Haakon Dagestad (t.h.). Foto: Knut-Erik Mikalsen

Lei av å stå i endeløs kø i taxfree-butikken når du skal betale? Nå har det åpnet seg en ny snarvei. I likhet med mange dagligvarebutikker har taxfree-butikkene åpnet for selvbetjening.

– Dette er nytt og litt ukjent ennå her hos oss, og vi er veldig spente på hvordan det blir tatt imot av de reisende, sier kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i Travel Retail Norway (TRN) til flysmart24.no.

Han regner med at de nye kassene blir en god hjelp spesielt når der er trafikktopper og mange handlende som skal betale samtidig. Det opplever man også nå i korona-tidene der trafikken har sunket betraktelig.

Større kapasitet

Det er rundt en uke siden de første selvbetjente kassene ble åpnet på Oslo Lufthavn. Målet, sier Dagestad, er å sikre en bedre flyt og effektivitet for de handlende.

– I taxfree-butikken på avgang erstattet vi to manuelle kasser med seks selvbetjente. Det gir større kapasitet og det er spesielt viktig når vi har passasjertopper. Da er det mange som skal handle og betale samtidig. Nå kan vi få unna disse køene kjappere tror vi, sier Dagestad.

Oslo Lufthavns butikker er de første som får selvbetjenings-kassene, men etter hvert skal alle flyplassene der TRN driver taxfree-butikker få disse.

Må godkjennes

Prinsippet i taxfree-butikkene er det samme som i dagligvarebutikkene: De handlende registrerer selv sine kjøp med strekkoden.

Det vil alltid være flere ekspeditører tilstede som kan overvåke handelen. I de tilfellene det dreier seg om varer med aldersbestemmelser, som alkohol og tobakksprodukter, vil kunden ikke få gjennomført kjøpet før en av de ansatte manuelt har godkjent kjøpet. Det etter at vedkommende eventuelt har vist aldersbevis.

Slik skal man unngå at kunder, som ikke er gamle nok til å kjøpe disse varene, skal bruke selvbetjeningen for å komme seg unna alderssjekk.

Blir forseglet

– Kunden vil også få spørsmål om vedkommende skal reise videre med fly, og derfor trenger å få taxfree-posen forseglet. Hvis det er tilfelle vil en av de ansatte foreta forseglingen og utstyre posen med kvittering der de skal ligge, for å unngå at kunden får problemer senere på reisen, sier Dagestad.

Han tror ikke det skal oppstå spesielle problemer fordi kundene nå slipper kontroll med handelen enkeltvis, slik det har vært så langt med kun manuelle kasser og manuell kontroll av varekjøp.

– Vi har et godt kontroll-opplegg som skal hindre juks. Og folk er nok blitt nokså vant til hvordan selvbetjening i butikk fungerer, sier Dagestad.

Milliard-industri

Inntektene fra taxfree-handelen er livsviktig for luftfarten i Norge, og er med på å finansiere alle flyplasser i Norge som går med underskudd. Det er alle, så nær som de aller største.

TRN driver taxfree-handelen på alle de store Avinor-flyplassene frem til 2023, og omsetter for nær innpå seks milliarder kroner i året. Dette er det største enkeltbidraget til driften av flyplassene ved siden av avgiften flyselskapene betaler for å bruke flyplassene.

I tillegg til på Gardermoen driver selskapet taxfree-butikkene på flyplassene i Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim. Disse vil også få de nye selvbetjenings-kassene etter hvert.

Lik flysmart24.no på Facebook