Da det norske paret kom til feriehotellet på Gran Canaria fikk de sjokk over det som møtte dem: Hotellet var midt i en oppussing, og absolutt ikke klar for å ta imot gjester.
Det innebar en uke med byggestøy fra håndverkere som sprang inn og ut. Det manglet flere servicetilbud og mange steder var det ledninger som hang og slang. De fikk et klart inntrykk av at hotellet absolutt ikke burde ha sluppet gjester. Nå får de en saftig erstatning etter den mislykkede ferien i november.
Alt inkludert i prisen
Hotellet det dreier seg om heter Abora Interclub. Det ligger i San Augustin på sørsiden av Gran Canaria. Der hadde det norske paret kjøpt seg en all inclusive ferie. Det innebærer at alt av mat og drikke, og opphold og transport, er inkludert i den prisen som er betalt for reisen.
Kundene beskriver et mistrøstig syn som møtte dem da de sjekket inn på hotellet. De ansatte beklaget også at forholdene ikke var tilfredsstillende, selv om Apollo før avreise hadde opplyst at renoveringen var ferdig bortsett fra noen mindre forhold.
Strøm av håndverkere
Det var den så absolutt ikke. Ikke nok med at det var en konstant strøm av håndverkere som jobbet med å gjøre rommene ferdig. I tillegg til at mange servicetilbud på hotellet fortsatt var stengt, manglet det også lys flere steder. At branndørene i gangene var koplet fra gjorde ikke følelsen av trygget stor. Det var en nærmest konstant støy hele uken gjennom på grunn av de pågående byggearbeidene.
Fordi paret mente ferien var blitt ødelagt, krevde de kompensasjon i form av halv pris fra reisearrangøren Apollo Reiser. De fikk delsvis medhold, men kun 30 prosent avslag. Det var de ikke fornøyd med og sendte derfor saken inn for Transportklagenemnda for pakkereiser.
Får mer etter klage
Det var et smart trekk, for nå har nemda bestemt at ferieoppholdet ble så ødelagt at de pågående byggearbeidene at de skal ha halvparten av reisens pris tilbake, slik de krevde.
Apollo sier at selskapets ansatte forsøkte å bistå gjestene på best mulig måte, og fikk forsikringer fra hotellet at de løste løpende utfordringer etter hvert som de ble oppdaget. Hotellet har overfor Apollo beklaget at det ikke var ferdig da de norske gjestene kom.
Må regne med oppussing
Selskapet har overfor nemnda også vist til at man til en viss grad må regne med at det skjer oppussing av feriehoteller, men at hotellene forsøket å regulere dette slik at gjestene ikke skal bli skadelidende.
– Der vi er kjent med byggestøy, vil vi informere om det under omtale av bostedet eller området på nettsidene våre, skriver selskapet.
Det tilbød imidlertid kompensasjon for det norske paret. Når nemda har jekket opp kompensasjonen fra Apollos tilbud om 30 prosent rabatt til 50, har det også sammenheng med den vedvarende støyen paret opplevde under ferieturen.
Ikke klar for gjester
– Selv om Apollo har vist til sine reisevilkår om generelle forbehold for byggearbeider på hotellet, fremstår det for nemnda som at dette hotellet ikke var klart for gjester og at hotelleveransen slik den er beskrevet, er i strid med det som er avtalt mellom partene, fastslår nemnda.
Paret hadde betalt nær 14 000 for oppholdet på Gran Canaria.